عنوان پایان‌نامه

نمایشگاه هنر و تکنولوژی (با رویکرد بهره گیری از هندسه معماری ایرانی اسلامی)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نمایشگاه هنر و تکنولوژی (با رویکرد بهره گیری از هندسه معماری ایرانی اسلامی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002659;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78807;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002659;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78807
    تاریخ دفاع
    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    حشمت اله متدین

    هندسه یکی از بنیان‎های هنر و معماری سنتی ایران است ،استفاده از ترسیمات هندسی در هنر و معماری ایران سابقه ای طولانی دارد.طرح مایه های هندسی مخصوصا پس از اسلام ،در بسیاری از ادوات معماری نمود پیدا کرده است .رساله حاضر تلاشی است در جهت شناخت دقیق از اصول هندسی موجود درمعماری و تزیین های اسلامی ،و تجلی آن را در آثار معماری معاصر و کاربردهای دیگر آن در بنا می باشد. پرسش اصلی این پژوهش به شناخت اصول هندسی تزیین های اسلامی و کیفیت کاربرد آن در معماری معاصر مربوط می‎شود ، که در این مقاله با بررسی الگو ها و گره های اسلامی و کشف راز پنهان ترسیم این نقوش در گذشته در مقایسه ی با نحوه شکل گیری الگو های هندسی در معماری معاصر (با بهره گیری از تکنولوژی روز)می باشد. و سعی بر آن دارد که با ترسیم این الگو ها در یک سطح غیر هم سطح در ساختار و سازه بنا وارد شود و با بهره گیری از ویزگی های معماری ایرانی اسلامی به طراحی مجموعه نمایشگاهی ختم شود که خود تجلی هنر و معماری ایران باشد .و با ایجاد یک فضای نمایشگاهی ،محیطی خلق شود برای بازدیدکنندگان (بخصوص معماران معاصر) برای درک بهتر هندسه ایرانی اسلامی و آشنایی با تکنولوژی روز دنیا در جهت پیشرفت معماری معاصر ایران . دستاوردهای این پژوهش نشان‎دهنده آن است که استفاده از نظم هندسی در بنا همراه با بهره‎گیری از هندسه پنهان، و ایجاد درک هندسی با استفاده از احساس ایستایی، بیش از سایر مفاهیم هندسی معماری سنتی، در معماری معاصر مورد توجه قرار گرفته‎ است . در این رساله برآنیم که با دیدگاهی جامع تر به مفاهیم پایه ای کاربرد هندسه در معماری گذشته به ویژه از جنبه شیوه های اندازه گذاری و تناسبات حاصل از آن بپردازیم. این رساله قدم اول برای پروژه های تحقیقاتی آتی در جهت تبیین نقش و اصول کاربرد نقوش هندسی اسلامی ایرانی در معماری معاصر ایران خواهدبود.
    Abstract
    The geometry Is one of the bedrock of the art and traditional architecture of Iran. Using the geometrical drawing in the realm of the art and the architecture of Iran has a long history. Geometrical patterns especially after Islam epoch ,in many utensils and instruments of the architecture manifested. The current essay is an attempt to getting the exact knowledge upon the available geometric principles on the Islamic art and decorations and its manifestation over the contemporary architectures works and the other usages and applications within the constructions . The main question of this research is related to the knowing the geometrical principles of the Islamic architecture and its usage quality over the contemporary architecture, and in this paper, through investigating the Islamic knots and patterns and the discovering the latent mystery of the drawing of these symbols and emblems in the past in comparison to the geometric patterns formation knowhow in contemporary architecture(by adopting the modern technology) become feasible, and tries to enter in a level which is opposed to the construction and the structure through drawing these patterns and by adopting the features of the Iranian-Islamic architectures, this led to the exhibition complex designing through which the art and the architecture of Iran is manifested and by creating an exhibition-based space, the route become viable for the contemporary visitors especially contemporary architectures for better understanding of the Iranian-Islamic geometry and the familiarization with the contemporary technology for improvement of the contemporary architecture . Iranian The out comings of this research indicates that using the geometrical order in the structure and constructions along with the hidden geometry and creating the geometrical understanding by using the static feeling are taken into account in the contemporary architecture more than the traditional architecture geometric notions. In this essay we attempt to consider the basic notions of the usage of the geometry in the former architecture especially from the perspective of the measurement and the assessing the proportions resulted from it through a comprehensive aspect. This essay is the first step to the further research-based projects for the elucidating the role and the principles of the usage of the Iranian-Islamic geometric symbols and emblems within the Iranian contemporary architecture.