عنوان پایان‌نامه

طراحی وسیله پرورش گیاهان برای کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد طراحی ترغیبی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی وسیله پرورش گیاهان برای کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد طراحی ترغیبی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78285;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1266;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78285;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1266
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۵

    تغییر شیوه و محل زندگی افراد میزان تماس آنان با محیط های طبیعی را محدودتر کرده است. کودکان، امروزه از محرومیت بسیاری در تماس با طبیعت برخوردار هستند زیرا نه تنها در فضاهای شهری زندگی می کنند بلکه در فضاهای مسکونی نیز امکان تجربه طبیعت به ندرت برایشان فراهم شده است. مشغله زیاد والدین و دسترسی دشوار به مناطق طبیعی نیز میزان تماس کودکان با طبیعت را کمرنگ تر کرده است. ظهور بیش از پیش بازی های رایانه ای در زندگی کودکان نیز به کاهش توجه کودکان به طبیعت و محیط پیرامونشان می انجامد. از سوی دیگر در فضاهای مسکونی، نگهداری از گیاهان در حیطه مسئولیت های بزرگسالان گنجانده شده است. حذف طبیعت از زندگی کودکان خطرات جبران ناپذیری را برای آنان ایجاد می کند و تماس با طبیعت حتی در مقیاسی بسیار کوچک در بردارنده فواید بی شماری برای رشد و تعالی آن هاست. در این راستا پژوهش حاصل در تلاش است که با ارائه یک طراحی مناسب، کودکان را به پرورش گیاه ترغیب نماید و امکان لمس طبیعت را در مقایس کوچک برای وی فراهم آورد. مدرسه پیش دبستانی مفید واقع در منطقه ستارخان تهران (منطقه 2 آموزش و پرورش) به دلیل شیوه تربیتی-آموزشی همگام با ماهیت پژوهش، به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. در پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت موضوع، روش شناسی به کار رفته از نوع کاربردی – کیفی می باشد. با در نظر گرفتن سن کاربران بخش اعظم داده ها با ابزار مشاهده جمع آورش شد. برای تکمیل داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته نیز بهره گرفته شد. به منظور شناسایی بهتر کاربران مصاحبه هایی با والدین، کارشناسان آموزش پیش دبستانی و مربیان پیش دبستانی، صورت پذیرفت. با نظر بر موضوع پژوهش و همچنین کاربران محصول رویکرد به کار گرفته شده، رویکرد ترغیبی انتخاب شد. به منظور دستیابی به یک طراحی ترغیبی نظامند، متد هشت مرحله ای فاگ به عنوان روش پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در بخش پیشینه پژوهش، ادبیات پژوهش و بررسی بازار (نمونه-های موجود) از منابع کتابخانه ای، مقالات، پایان نامه ها و منابع اینترنتی بهره گرفته شد. ایده نهایی بسته ای بازی گون برای ترغیب کودکان پیش دبستانی به پرورش گیاهان بود. در نهایت ماکت ایده نهایی با رعایت خصوصیات کاربران و فاکتورهای ترغیبی ساخته و مورد آزمون قرار گرفت.
    Abstract
    In everyday life, there are many situations in which design has changed the way we think. Artifacts and environments can be design in a way to persuade people to do a specific action. Education plays a key role in improving societies. One of the age period which is neglected often is childhood unaware that many behavioral characteristics are influenced by experiences of these first years and in this period environment plays an essential role in learning and learning through action. At present time due to the changes in people’s lifestyle, places they live and reduction in contacting with nature, environmental education becomes a priority in field of education. Children today lack the opportunities to contact with natural world and living in urban areas rarely provides the experience of nature for them. The growing emergence of computer games in children’s lives leads to decreasing their attention to the natural environments. On the other hand taking care of a plant is mostly considered as adults’ duty. Gardening even on a very small scale can have numerous benefits for child’s development. In discussing children’s early education new trends are emerging. For instance play for learning in early childhood has become a valid approach which focus on playful activity. Play and games can be used as a persuasive tool for child’s education. Studying existing products by focus on nurturing plant, showed that many factors including lack of age appropriate educational elements are considered as obstacles in encouraging them through the process of caring for plants. In this regard, presented research aims at teaching children how to take care of plants by using persuasive design tools. Because of its educational programs, Mofid preschool located in Sattar Khan area in Tehran city was selected as a case study. Observations started from December 2015 to the beginning of May 2016 with an average of three day per week by designers’ presence in different educational spaces of Mofid preschool. Number of 46 students were observed in this study. Both direct and indirect observation technics were used according to the activity student were involved in. The study was based on a practical-qualitative research methodology and is based on persuasive design principles. The design principles was extracted based on the eight-step design methodology by B.J. Fogg. Observing users showed that including elements of guiding through nurturing plant will result in not only leaving the process because of fear of failure but also increasing their interest. Including playful and child-friendly elements to the extent that the main purpose of the research is not forgotten, are considered as appropriate persuasive tools. The current research seeks to prove the hypothesis that by using persuasive factors, the quality of child’s learning in field of nurturing plants increases. At the end a playful educational pack was presented as a persuasive tool to encourage child’s participation in caring for plants. After prototype evaluation, consulting with educational experts and testing with users, the results indicated that using persuasive design principles promotes children’s learning skills in field of nurturing plants. Keywords: Persuasive design, play and learning, preschool children, raising plants