عنوان پایان‌نامه

بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس شیوه های فزند پروری نوین در نمونه ای از والدین کودکان آهسته گام



    دانشجو در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس شیوه های فزند پروری نوین در نمونه ای از والدین کودکان آهسته گام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79226;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2545;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79226;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2545
    تاریخ دفاع
    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگی هایی روانسنجی مقیاس شیوه هایی فرزند پروری نوین در نمونه ای از خانواده هایی دارای فرزند آهسته گام انجام شد. این پژوهش کاربردی ازمنظر روش شناختی در دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پژوهش های توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل کلیه ی والدین دارای فرزند آهسته گام ساکن شهر تهران بودند که از بین آنها 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و با مراجعه به مدارس آموزشی و مراکز نگهداری کودکان آهسته گام انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شیوه‌های فرزند پروری نوین و مقیاس سبک فرزندپروری بامریندگردآوری شد. داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. یافته های مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی نشان از روایی سازه مدل 5 عاملی مقیاس داشت و شاخص های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی) و همچنین نتایج روش تقسیم حکایت از پایایی مطلوب این مقیاس و مولفه های آن داشت. یافته ها تاکید می کنند مقیاس فرزندپروری نوین می تواند در نمونه های مشابه با نمونه‌ی پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گیرد.
    Abstract
    The present study aimed to investigate Study of psychometric properties of moder parenting methods questionnaire on families with slow-paced children done.The present study aimed to evaluate the psychometric features of modern parenting practices of methodological investigations is a cross-correlation research. The population of this study included all slow-paced Parents residing in Tehran, Out scale in a sample of families with slow paced children. This applied research from the perspective of which 300 are available for sampling and visits to schools and child care centers were selected slow-paced. The data by parenting style questionnaire and scale of bumrind modern parenting styles were collected. The collected data were analyzed. The results of exploratory factor analysis shows the validity of scale model had a 5 factor. And indicators of internal consistency (Cronbach's Alpha and Theta respectively) and also split method results indicate favorable credit and its components on this scale. The result shows modern parenting styles scale can be used in the same sample by sample of the research. Keywords: psychometric properties, reliability, validity, parenting styles, slow-paced