عنوان پایاننامه
بررسی موانع اجتماعی فرهنگی, مذهبی و اقتصادی موثر بر شرکت دختران در تمرینات شنا در دانشگاه گرمیان کردستان عراق
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1291;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76054;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1291;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76054
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- رائد فوزی فالح عزاوی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- با در نظر گرفتن اهمیت کلی ورزش دختران به عنوان آینده سازان، مزایای جسمی و روانی بسیار زیاد ورزش شنا و همچنین نقش یادگیری شنا توسط دختران در آینده خانواده ها، هدف اصلی این تحقیق، بررسی موانع اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی موثر بر شرکت دختران در تمرینات رسمی و غیررسمی(تفریحی) شنا در دانشگاه گرمیان کردستان عراق و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 225 از دانشجویان دختر دانشگاه گرمیان کردستان عراق بوده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه (آالفای کرونباخ 81/0 = ?) بود که روایی و پایایی آن توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفت. براساس داده های توصیفی حاصل از نمونه تحقیق، میانگین سنی دانشجویان دختر 7/21 سال بوده است. 85% از دانشجویان دختر پاسخ دهنده ، مجرد بوده اند. بیش از 67 درصد از دانشجویان دختر پاسخ دهنده در خانواده هایی با بیش از 6 نفر (پرجمعیت) زندگی می کنند و همچنین بیش از 55 درصد از دانشجویان دختر پاسخ دهنده در خانواده هایی با وضعیت درآمد ضعیف زندگی می کنند. نتایج استنباطی تحقیق نشان می دهد که بین موانع اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی با شرکت دختران در تمرینات رسمی و غیررسمی(تفریحی) شنا در دانشگاه گرمیان کردستان عراق ارتباط معناداری وجود دارد و این چهار عامل به عنوان عوامل بازدارنده عمل می نمایند. به منظور اولویت بندی موانع شرکت دختران در تمرینات رسمی و غیررسمی(تفریحی) شنا در دانشگاه گرمیان کردستان عراق از آزمون فریدمن استفاده شد با توجه به نتایج، موانع فرهنگی دارای اولین اولویت می باشد و به ترتیب موانع اجتماعی، موانع مذهبی و موانع اقتصادی در رده های بعدی قرار دارند، اینکه علیرغم کمبود امکانات از نظر دانشجویان عامل اقتصادی در جایگاه آخر قرار گرفته است، از نتایج جالب توجه این تحقیق است که نشان می-دهد که دانشجویان دختر برای شرکت در تمرینات شنا، بیشتر نگران موانع فرهنگی و اجتماعی هستند.
- Abstract
- Considering the general importance of girls ‘sport as future Generations, huge physical and psychological benefits of swimming as well as the role of learning to swim by the girls in the future of families, the main purpose of this study was to investigate relation between social, cultural, religious, and economic barriers and girls' participation in formal and informal (recreational) swimming training in University of Garmian in Iraqi Kurdistan and presenting some recommendations in this regard. The research method was descriptive and correlational study which was conducted through a survey. According to Morgan statistical table, the sample included 225 female students of university of Garmian Iraqi Kurdistan. The data collected through a questionnaire (Cronbach ?=0.81) that its validity and reliability was confirmed by professors. Based on the sample’s descriptive data, the average age of students was 21.7 years. 85 percent of the female respondents, were single. More than 67 percent of the respondents were in the households with more than 6 people and more than 55 percent of respondents live in families with low income The research results showed that social, cultural, religious and economic barriers had significance relation with girls' participation in formal and informal (recreational) swimming training in University of Garmian in Iraqi Kurdistan and these four factors acted as barriers. In order to prioritize these barriers, the Friedman test was used According to the results, the first priority was cultural barriers and social barriers, religious barriers and economic obstacles are the next ranks. That despite the lack of facilities, economic factor was ranked last by students are interesting results of this study. Which shows that female students for participating in swim training, are more concerned about social and cultural barriers.