عنوان پایان‌نامه

فازی نمودن ارزیابی اثرات و آسیب پذیری زیست محیطی راه آهن شیراز- اهواز



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فازی نمودن ارزیابی اثرات و آسیب پذیری زیست محیطی راه آهن شیراز- اهواز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    محیط زیست - مدیریت
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1495;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77758;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1495;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77758
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    رابطه ی انسان با محیط زیستش متقابل است. هر فعالیتی که انسان در محیط انجام می دهد، یک سری اثرات بر روی آن می گذارد و متقابلاً از آن اثر می پذیرد. برای مدیریت کردن این اثرات نیاز به برنامه ریزی و شناسایی آن ها داریم. در این مطالعه راه آهن اهواز – شیراز در محدوده شهرستان ممسنی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پروژه که طول آن 56 کیلومتر می باشد. روند این مطالعه بدین گونه بود که ابتدا اثراتی که پروژه مذکور روی بخش های مختلف محیط زیست می گذارد، شناسایی شدند و بخش های کننده این اثرات نیز مشخص و در قالب یک ماتریس قرار گرفتند. برای ارزیابی معنی داری اثرات مختلف، هشت جنبه این اثرات با منطق فازی مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله بعد آسیب پذیری محیط زیستی منطقه مورد نظر نیز با استفاده از منطق فازی در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی فازی شد. برای دقت بیشتر و پیش ارزیابی منطقه در این مرحله پایداری اکولوژیکی منطقه نیز با سه فرمول ارزیابی شد. ابتدا پایداری کل منطقه بر اساس فرمول های سه گانه مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج نشان دهنده ی وضعیت مطلوب منطقه از این نظر بودند. در این مرحله 11 تا معیار انتخاب و سپس برای هر معیار تابع فازی مناسب انتخاب و فازی شدند و سپس برای لحاظ نمودن اهمیت لایه های مختلف از تکنیک فرایند تحلیلی سلسله مراتبی فازی بهره گیری شد و به هر لایه وزنی اختصاص داده شد و در نهایت این لایه های استاندارد شده به منظور تهیه لایه آسیب پذیری منطقه روی هم گذاری شدند. و سپس اثرات تجمعی این پروژه به همرا 11 پروژه ی دیگر در منطقه با استفاده از ماتریس چندگانه وزن دار ارگون ارزیابی شدند. نتایج مرحله اول این گونه بود که بخش بیولوژیکی و پذیرنده ی وضعیت زیستگاه بیشترین تاثیر و اثر کل روی محیط زیست 0/538 بود. نتایج آسیب پذیری بدین شکل بود که از کل منطقه حدود 10/85 درصد دارای آسیب پذیری خیلی زیاد و23/8 درصد آن نیز دارای آسیب پذیری زیاد می باشد. در نهایت میزان تلاقی مسیر پروژه مورد نظر نیز با طبقات مختلف آسیب پذیری مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس نتایج به دست آمده 4151 متر معادل 7/36 درصد از کل مسیر 56345 متری در محدوده با آسیب پذیری خیلی زیاد قرار گرفته است و 14189 متر از مسیر معادل 25/18 درصد در طبقه با آسیب پذیری زیاد قرار گرفته است. در بخش اثرات تجمعی نیز نتایج به شرح زیرمی باشد. جمع بندی نهایی برای اثرات هر یک از پروژه ها بر روی کل محیط زیست بدین گونه بوده است. بیشترین اثر منفی مربوط به سد پارسیان با مجموع ( 52 -)بوده است و در رده های بعدی پروژه راه آهن با( 36 -)، مجتمع پتروشیمی با( 34 -) و کمترین اثر نیز مربوط به پل ( 6-)بوده است. و آسیب پذیرترین پذیرنده ها هم به ترتیب پوشش چانوری با ( 72 -)، وضعیت زیستگاه ( 69 -)، آب سطحی (66 -) و فرسایش خاک با ( 42-) بوده اند. کمترین آسیب پذیری مربوط به ارزشهای فرهنگی بوده و بیشترین اثر مثبت هم روی نیروی کار بوده است.
    Abstract
    Human has a mutual relationship with his environment. Any action that human is down in environment, had an effect on it and mutually. We need to identifying and planning to this effects management. In this study, the AHVAZ_SHIRAZ railway in NOORABAD county boundary will have been assessed. In this project, that its length is 56 kilometers, the first stage of study process is identifying the project impact on the different part of environment in the form of a matrix. To assess the significance of impacts, 8 aspect of those are evaluated by fuzzy logic. In next stage, environmental vulnerability of region is evaluated by fuzzy logic in the geographic information system. In order to more accurately assess and region pre-assessment in this stage, the region ecological stability is evaluated by triple formulas. First the stability of region is accounted based on triple formulas and the result shown that the region is stable ecologically. In this stage 11 criteria chosen and then for each criteria, the suitable fuzzy function is selected. For prioritizing and weighting the criteria, the fuzzy analytical hierarchy process was selected. For each layer allocate a weight and finally, this standardized layers in order to vulnerability layer create, were overlayed. And then the cumulative effects of this project along with 11 another project in region evaluated by multiple weighted Argon matrix. The prior stage result shown that the biological part and habitat status recipient has received maximum effects and total effect on environment was 0.538. The vulnerability assessment result shown that 10.58 percent of region is very high vulnerable and 23.8 percent has high vulnerability. Finally the intersection rate between the route and vulnerability layer is surveyed that result shown that 4151 meters balanced with 7.36 percent of 56345 total length located on very high vulnerable class and 14189 meters of route length balanced with 25.18 percent is high vulnerable. In cumulative effects part, the result as below. The final effects of each project on environment as below: the maximum negative effects (-52) is related to the PARSIAN dam, in next order railway (-36), petrochemical complex (-24), and the minimum negative effect is for bridge (-6). The most vulnerable recipients was wildlife (-72), habitat status (-69), surface water (-66) and soil erosion (-42). The minimum vulnerability is related to cultural value and the maximum positive effect is related to labor force. Key words: Impact assessment, vulnerability, fuzzy logic, cumulative effects, rail way