عنوان پایاننامه
تاثیر الگودهی و بازخورد خودکنترل و جفت شده بر یادگیری شوت فوتبال
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1299;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76121;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1299;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76121
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد جمالی زوارکی
- استاد راهنما
- فضل اله باقرزاده
- چکیده
- هدف ازپژوهش بررسی اثرالگودهی وبازخورد خودکنترل وبازخورد جفت شده براکتساب ویادداری وانتقال شوت فوتبال مک-کریستین بود.روش تحقیق ازنوع نیمه تجربی وازیک طرح آزمایشی با چهارگروه وطرح تحقیق حاوی پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد.جامعه آماری تحقیق شامل: 90 نوآموزدریک مدرسه فوتبال بین 9تا16سال درشهرکرج بود.که آشنایی مقدماتی بافوتبال راداشتند،32 نفرازآنها به صورت نمونه به طور تصادفی انتخاب شدند.افرادپس ازپیش آزمون 8کوششی وهمگن سازی در4گروه مجزا 8نفره که این گروهها به این صورت می باشند:گروه الگودهی-بازخورد خودکنترل(8نفر)،گروه الگودهی-بازخورد جفت شده(8نفر)،گروه الگودهی-بدون بازخورد(8نفر)،گروه کنترل(8نفر).هرسه گروه تمرینی باالگودهی همراه بودندو گروه بازخوردخودکنترل به هنگام درخواست خویش بازخورد دریافت می کردوگروه بازخورد جفت شده همزمان بادرخواست خودکنترل آنهانیز دریافت می کردند.اینهابه مدت5هفته وهرهفته 2جلسه وبه تمرین مهارت مورد نظرپرداختند. آزمون یادداری وانتقال 48ساعت ازپس ازپایان آخرین جلسه تمرینی گرفته شد.برای طبقه بندی و تنظیم داده ها از آمارتوصیفی و جهت بررسی نرمال بودن داده ها در سه مرحله (اکتساب,یادداری ,انتقال) ازآزمون شاپیرویک استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها ازروش تحلیل واریانس یک طرفه, آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و برای تعیین اختلاف بین میانگین ها و تحلیل داده ها ازآزمون تعقیبی بونفرنی با مشاهده معناداری استفاده شد. از آلفا=0/05 برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. تجزیه وتحلیل های آماری بوسیله نرم افزار 22SPSS انجام گرفت. یافته های پژوهش حاضرنشان می دهد،که پیشرفت ازمرحله پیش آزمون به مراحل اکتساب ویادداری وانتقال در هرسه گروه تمرینی رخ داده واین پیشرفت درهرسه گروه معناداربود، که نشان دهنده قانون توانی تمرین است.اما میزان یادگیری بین این سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. ازبین نوع بازخورد گروه خودکنترل عملکرد بهتری رانسبت به گروههای دیگر داشت،که می توان به برتری بازخورد خودکنترل دریادگیری رابه بهبود فرآیندهای انگیزشی نسبت داد. نتیجه تعامل بین بازخورد والگودهی نیزمعناداربود.ارائه بازخورد همراه با مشاهده الگو می تواند در اثربخشی یادگیری مشاهده ای تأثیر بسزایی داشته باشد و از این طریق شاهد یادگیری بهتر و پایدارتری باشیم.
- Abstract
- Purpose of this study to investigate the effect Modeling and self-control feedback and yoked feedback on acquisition and retention and transfer Mac-Christine soccer kick. from the semi-experimental research was to study a pilot project with four designs with pretest-posttest study consisted of used: 90 novice female a football school between 9 and 16 years in karaj city be That Basic knowledge with football had 32 members for randomly selecting .the statistical pre-test 8 effort and After homogenization and divided in 4 groups of 8 players that the team will be Group modeling-feedback Self-controlled (8 patients), modeling- yoked feedback (8 patients), modeling-whitout feedback (8 patients) and control group (8 patients) .each on 3 training group modeling and was observed. feedback group of self-control when applying their feedback to wanted self-control can be yoked group feedback they were depeding receiving self-controlled. each groups practiced for 5 weeks, Each weeks these two sessions of practice and skill to have.all groups in delayed Retention and transfer you get 48 hours of the end of the last training session were also fed by category and setting data and descriptive statistics for data normalization in three phases (acquisition, retention, transfer) Shapeerowick test was used. To test the hypotheses, methods ANOVA, analysis of variance with repeated measures and to determine differences between means and for analyzing data with a view Bonferroni test was significant. Alpha = 05/0 was used to analyze the data. Statistical analysis was performed by software SPSS22. The findings of the present study, the pre-test stage progress to the acquisition and retention and transfer this progress occurred in all three exercise groups was significant , which represents the power law practice, but the learning was no significant difference between the three groups. Cleans type of feedback in relation to other groupsPurpose of this study to investigate the effect Modeling and self-control feedback and yoked feedback on acquisition and retention and transfer Mac-Christine soccer kick. from the semi-experimental research was to study a pilot project with four designs with pretest-posttest study consisted of used: 09 novice female a football school between 9 and 16 years in karaj city be That Basic knowledge with football had 32 members for randomly selecting .the statistical pre-test 8 effort and After homogenization and divided in 4 groups of 8 players that the team will be Group modeling-feedback Selfcontrolled (8 patients), modeling- yoked feedback (8 patients), modeling-whitout feedback (8 patients) and control group (8 patients) .each on 3 training group modeling and was observed. feedback group of self-control when applying their feedback to wanted self-control can be yoked group feedback they were depeding receiving selfcontrolled. each groups practiced for 5 weeks, Each weeks these two sessions of practice and skill to have.all groups in delayed Retention and transfer you get 48 hours of the end of the last training session were also fed by category and setting data and descriptive statistics for data normalization in three phases (acquisition, retention, transfer) Shapeerowick test was used. To test the hypotheses, methods ANOVA, analysis of variance with repeated measures and to determine differences between means and for analyzing data with a view Bonferroni test was significant. Alpha = 05/0 was used to analyze the data. Statistical analysis was performed by software SPSS22. The findings of the present study, the pre-test stage progress to the acquisition and retention and transfer this progress occurred in all three exercise groups was significant , which represents the power law practice, but the learning was no significant difference between the three groups. Cleans type of feedback in relation to other groups had better self-control groups, which can lead to learning self-control feedback into improving attributed motivational processes. The result is was also a significant interaction between feedback and modelning recived feedback see models and can have an important effect on the effectiveness of observational learning and learning through better witness and more stable there. Key words : Modelning . Self - Controlled feedback. Yoked feedback. soccer kick had better self-control groups,