عنوان پایان‌نامه

طراحی مرکز فرهنگی گردشگری با رویکرد بازآفرینی هنرهای بومی و احیای فرهنگ دزفول



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مرکز فرهنگی گردشگری با رویکرد بازآفرینی هنرهای بومی و احیای فرهنگ دزفول" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1306;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79095;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1306;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79095
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    پریسا فیلی
    استاد راهنما
    عیسی حجت

    در پژوهش حاضر، بازآفرینی سنت‌های هنری چالش اصلی در ورود به طراحی مجموعه‌ای فرهنگی است. قابلیت‌های دزفول و انتخاب این شهرستان به عنوان یکی از مراکز گردشگری خوزستان و از سوی دیگر پیشینه‌ی آن در باب هنر و معماری بومی نگارنده را بر آن داشت تا مطالعه‌ را در این زمینه آغاز نماید. در این رویکرد، ایجاد مرکزی فرهنگی برای گردشگران مناسب دیده شد تا با حضور در آن، درک هنرهای بومی منطقه و سنت‌های آن ملموس‌تر گردد. از این رو، گزینش فعالیت‌های جاری بر این اساس پایهریزی شد و آموزش و نیز نمایش صنایع دستی دزفول مبنای سیاست‌های مجموعه قرار گرفت. از سوی دیگر، نگاهی به معماری سنتی شهر ضروری دانسته شد تا بازآفرینی مفاهیم آن، گامی در عرصه‌ی احیای این سنن باشد و بنایی پایدار از جوانب متعدد به دست دهد. به منظور روشن‌تر شدن اظهارات فوق، پس از بیان کلیات پژوهش، تعاریفی پیرامون فرهنگ، چیستی هنر و موضوعیت گردشگری مطرح گردید و مؤلفه‌های مطلوبیت فضای معماری در این رویکرد بررسی شد. بعد از آن در فصل سوم، با تحلیل نمونه‌هایی از این دست، به ظهور فرهنگ و سنت در ایده‌های کالبدی معماری معاصر پرداخته شد و نقش معماری برخاسته از فرهنگ در پایداری بنا مجدداً مورد تأکید قرار گرفت. قابل ذکر آن که تحلیل نمونه‌های فوق، شیوه‌های متعدد پاسخگویی به چالش مزبور را تبیین نمود و آغازی برای طراحی گردید. سپس در فصل چهارم، شناسایی بستر و ویژگی‌های آن جهت ورود به فرآیند طراحی صورت پذیرفت. این مهم از طرق شیوه‌های مشاهدات میدانی، انجام مصاحبه‌های باز و مطالعات کتابخانه‌ای محقق شد. بدین ترتیب شهر دزفول از منظر تاریخ و اقلیم مورد ارزیابی قرار گرفت و جوانب شهرسازی و معماری آن در تکمیل فصول گذشته لحاظ گردید. مطالعات نشان داد که به منظور بازآفرینی سنت در عصر حاضر، فضایی مناسب است که چشم‌انداز، سیاست‌ها و ایده‌های آن هم‌راستا با رویکرد نامبرده باشد و مؤلفه‌های آن سنت‌ها و به طور خاص فرهنگ، هنر و معماری سنتی را تداعی نماید. فصل پنجم پژوهش به بیان فرآیند طراحی اختصاص داده شد که البته این مهم بر اساس مبانی نظری به دست آمده انجام گرفت. مرکز فرهنگی گردشگری دزفول با نگاهی به پیشینه‌ی این سرزمین فضایی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌آورد تا حضور در آن، شناخت بهتری از ویژگی‌های معماری شهر را همچون مناظر طبیعی رودخانه و عناصر مصنوع از قبیل شوادان، ساباط، حیاط مرکزی، پل و غیره به دست دهد و بدین ترتیب اشتیاق مخاطبان را برای احیای هر چه بیشتر این سنن ارزشمند افزون سازد. بروز ادعای فوق در بخش پیوست قابل مشاهده است.
    Abstract
    In the present study, the main challenge is to design a set recreating cultural artistic traditions. In this approach, creating a cultural center for tourists was seen fit to attend its understanding of local arts and traditions, it is more tangible. Hence, the selection of the current activities on this basis was founded and training and also displays crafts, Dezful was set on policies. On the other hand, look at the traditional architecture of the city was necessary to re-concepts, it is a step towards reviving the traditions of many aspects of sustainable materials to give. In order to clarify the above statement, after sketching study, definitions of culture, art and nature tourism were considered relevant and desirable components of architectural space in this approach was investigated. Then in the third quarter, with analysis of examples of this kind, to the development of physical culture and traditions in contemporary architectural ideas were discussed and the role of architecture in sustainable building cultures was stressed again. It should be noted that the above analysis of samples, can be explained several ways to respond to the challenges and the start was designed. Then in the fourth quarter, recognition of its characteristics to enter the design process was done. It's important practices through field observations, open interviews and a literature review was realized. The city of Dezful was evaluated from the perspective of history and climate and its urban and architectural aspects were considered in the completion of past seasons. The study showed that in the current era tradition to recreate an atmosphere that vision, policies and ideas are in line with his approach and its components specifically traditions and culture, art and the traditional architecture evokes. The fifth season of the speech was devoted to the design process, but this was based on theoretical obtained. Tourism Dezful Cultural Center at the history of this land provides space for local and foreign tourists to participate in it, a better understanding of the city's architectural features such as river landscapes and synthetic elements such as Shvadan, lean-to, a central courtyard, bridges etc. the audience's enthusiasm and thus to revive this tradition more makes a valuable addition. Joined in the visible part of the above claim. Key words: culture, native arts, handicraft, sustainable architecture with identity, tourism.