عنوان پایان‌نامه

شناسایی و الویت بندی ریسک پروژه های ساخت و ساز با استفاده از ترکیب روش های FDEMATEL و ANP



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و الویت بندی ریسک پروژه های ساخت و ساز با استفاده از ترکیب روش های FDEMATEL و ANP" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76421;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76421
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    جلیل حیدری دهوئی

    ارزیابی دو بعدی احتمال وقوع – شدت ریسک طی سالیان مختلف توسط محققان و پژوهش گران بسیاری مورد نقد است و به ساده انگاری در ارزیابی ریسک و نارسایی های بسیار متهم شده است. در این پژوهش بر اساس مدل ریسک استاندارد PMBOK ابتدا به شناسایی ریسک های پروژه تقاطع غیر همسطح علامه عسکری پرداخته شده است. در ابتدا 64 ریسک شناسایی شده و در ادامه با به کارگیری روش دلفی فازی این بازه به میزان 25 ریسک مهم محدود تر شد. رویکردی جدید مبتنی بر دقت عمل روشهای فازی و اثر بخشی روش های MADM سعی شده است، در ابتدای امر ارزیابی دو بعدی ریسک به واقعیت نزدیک تر شود. بنا براین اقدام به برآورد احتمال وقوع ریسک با یک رویکرد فازی شد. همچنین در اندازه گیری میزان شدت اثر ریسک بر چهار حوزه اصلی زمان، هزینه، کیفیت و محدوده پروژه بنابر استاندارد PMBOK، با به کارگیری روش ANP پویایی روابط میان اهداف پروژه با یکدیگر و با فاکتور های ریسک و اثر گذاری این فاکتور ها بر این اهداف با دقت بیشتر ارزیابی شده است. پروژه یک سیستم پویا است و دارای محیطی اثر گذار و ارتباط میان عوامل ریسک از یک طرف و اثر گذاری عوامل خارجی از طرف دیگر بر ریسک ها باعث شده است که ارزیابی ریسک با به کارگیری مدل دو بعدی P-I با نارسایی هایی مواجه شود. بنابراین با افزودن بعد ارتباطات ریسک که ارزیابی ارتباطات داخلی ریسک ها و ارتباطات خارجی آن ها را در بر می گیرد با روش FDEMATEL به همراه رویکردی فازی ارزیابی ریسک به واقعیت نزدیک تر شده است. از طرفی دیگر با مطالعه و بررسی ادبیات و مصاحبه های مختلف به شاخصی جامع با نام مدیریت پذیری ریسک به عنوان بعد چهارم ریسک دست یافتیم. این بعد ریسک را از لحاظ مدیریت پذیری با توجه به سه وجه ویژگی های سازمان، ماهیت خود ریسک و تجربه تیم مدیریت پروژه بررسی می کند و برای بررسی جامع این بعد رویکردی با عنوان RADAR معرفی می شود. در ادامه با اولویت بندی ریسک های پروژه تقاطع غیر همسطح علامه عسکری، بر اساس مدل چهار بعدی جدید ریسک به ارزیابی دقیق تر از ریسک دست یافته می شود.
    Abstract
    The two dimensional assessment of risk (Probability – Impact) have criticized by many researchers over the years and it has been accused to the simplicity and inadequacy in risk assessment. At first, in this research, based on PMBOK standard risk model, the risks of Allameh Askari Bridge is identified. In the first 64 risks identified and then using Fuzzy Delphi method, this range was more limited to the 25 major risks. In this new approach based on accuracy and efficacy of MADM methods, have been tried closer to reality the two-dimensional assessment of risk. Therefore, attempted to estimate the probability of the risk with a fuzzy approach. Also , measure the impact of risk on four main items of project as noted in PMBOK including: time, cost, quality and scope , using ANP method , the relationship between this four items with each other and with risks and the influences if risks on this four items is assessed. Environment if projects is dynamic and the relationship between risks on the one hand and the influence of external factors on risks has caused the risk assessment with traditional methods is inappropriate. So by adding the dimension of risk relationship that including internal and external relations, using FDEMATEL method associated with a fuzzy approach, the risk assessment is closer to reality. On the other hand in literature reviews and several interviews with experts, an exhaustive index as a fourth dimension called "manageability of risks" has achieved. This dimension is assessing the risks regard to three aspects including the characteristics of the organization, the nature of risk and the experience of project team and introduced an approach named RADAR for of this dimension. Finally , By prioritizing the risks of Allameh Askari bridge project based on four dimensional risk assessment model, A more accurate assessment of the risks was achieved.