عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر عوامل کلیدی موثر بر تمایل به تغییر برند آن بر فرایند تصمیم خرید استفاده کنندگان تلفن همراه هوشمند
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79873;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79873
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم داودآبادی فراهانی
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- یکی از موضوعات در حوزه رفتار مصرفکننده، وفاداری مشتریان است که از اهمیت فراوانی بهخصوص جهت سودآوری شرکت برخوردار است. بنابراین همانطور که بایستی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان شناسایی گردد، عواملی که میتواند وفادار به برند را کاهش دهد نیز بایستی شناسایی شود. ازاینرو پژوهشگران در این رابطه، متغیری به نام تمایل به تغییر برند را معرفی نمودند که حتی میتواند در مشتریان وفادار نیز وجود داشته باشد. بامطالعه و جمعآوری اطلاعات اولیه از ادبیات پژوهش، به عواملی دستیافتیم که آنها را به دودسته ادراک مشتری از محصول(شامل قیمت محصول، کیفیت ادراکی از محصول و طراحی محصول) و ادراک مشتری از برند(شامل وفاداری به برند، رضایت از برند و اعتبار برند) تقسیم نموده و فرضیات نیز تدوین شدند و درنهایت مدلی پژوهشگر ساخته طراحی گردید. سپس جهت رد یا تائید فرضیات، تعداد 390 پرسشنامه مشتمل بر38سؤال، بین دارندگان تلفن همراه هوشمند در سطح شهر تهران توزیع گردید که تنها 380 عدد آن برگردانده شد و سپس با استفاده از نرمافزارSPSS وضعیت نرمال بودن دادهها موردسنجش قرار گرفت که مشخص گردید دادهها، نرمال نیستند و لذا از نرمافزارSMART-PLS که نسبت به نرمال بودن دادهها حساس نیست، جهت تحلیل روابط میان متغیرها استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که، از ویژگیهای مربوط به محصول، سطح فناوری تلفن همراه(طراحی محصول) و از ابعاد مربوط به برند، دو متغیر وفاداری به برند و نیز رضایت از برند بر میزان تمایل به تغییر برند مشتریان تأثیر دارد. همچنین اثر تعدیل گری درآمد بر متغیرهای مربوط به محصول در مدل پژوهش، اثر تعدیل گری تبلیغات اثربخش بر ادراک مشتری از محصول و نیز تاثیر متغیر تمایل به تغییر برند مشتری بر تصمیم به خرید تائید گردید.
- Abstract
- One of the subjects in consumer behavior context is customers’ loyalty issue that has a great importance, especially because of company profitability. Therefore, As should identify the factors affecting customer loyalty, it should be indentified the factors that decreases customer loyalty. Scholars introduced a variable that named “brand switching” so that it even could be seen in loyal customers. We studied and collected first data among literature and articles and find some factors that divided them into two categories: customer perceptions from product (price, perceived quality and design product) and customer perceptions from brand (brand loyalty, brand satisfaction and brand credibility) and then we formulated Hypotheses and a self-made model was presented. Then in purpose of rejection or supportation of hyphotisises, 390 questionnaires that every questionnaire contents 39 questions were distributed in Tehran city and only 380 questionnaires were usable. We investigated data to measure their normality condition with SPSS software and they were not normal, therefore we used PLS software to measure the relations between variables, because it has not any sensitivity to data normality. The results show that product design (among customer perception from product) and brand loyalty and brand satisfaction (among customer perceptions from brand) have effect on brand switching. Further, the mediation effect of average income on customer perceptions from product variables and the mediation effect of effective advertisement on customer perceptions from product variables were supported.