عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر پویایی های رقابتی بر قابلیت های چابکی:نقش تعدیل گری بازارگرایی(مطالعه موردی:صنعت بانکداری)
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - استراتژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002501;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76659;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002501;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76659
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- ایدا ابراهیمی
- استاد راهنما
- محمدحسین رحمتی
- چکیده
- در محیط رقابتی و در حال تغییر کنونی بهتر است شرکت ها به جای استفاده از یک استراتژی برای مدتی طولانی از استراتژی های پویایی رقابتی استفاده نمایند تا بتوانند به سرعت به اقدامات رقیب پاسخ داده و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند. چابکی، توانایی یک واحد کسب وکار برای رشد و بقاء در یک محیط رقابتی است. بدون تردید، این امر از طریق ارزش آفرینی در محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان صورت می گیرد. بازارگرایی می تواند بطور قابل ملاحظه ای محصول و خدمت رقابتی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد و برای ایجاد برتری نسبت به رقبا، قابلیت های خاصی را برای شرکت ایجاد کند. لذا این پژوهش به بررسی تاثیر پویایی های رقابتی بر قابلیت های چابکی با نقش تعدیل گری بازارگرایی در صنعت بانکداری پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده ها، توصیفی و از شاخه همبستگی است. با مطالعه مبانی نظری پژوهش، ابعاد متغیرهای تحقیق شناسایی شد و با توجه به تحقیقات پیشین و پس از نظر سنجی از خبرگان، پرسشنامه تحقیق تهیه و در سازمانهای مرکزی بانک ها بین مدیران و کارشناسان توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از روش معادلات ساختاری، در قالب نرم افزارSmart-PLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که پویایی های رقابتی تاثیر مثبت معناداری بر قابلیت های چابکی در صنعت بانکداری دارد. اما بازارگرایی به عنوان تعدیلگر، رابطه پویایی های رقابتی و قابلیتهای چابکی را در صنعت بانکداری تحت تاثیر قرار نمیدهد. از میان ابعاد پویایی های رقابتی نیز، محرک های رفتاری بیشترین تاثیر را بر قابلیت های چابکی داشتند.
- Abstract
- Today the environment of the firms are competitive and constantly changing. So it is better to use competitive dynamic strategies instead of a stable strategy for a longtime, in order to respond quickly to competitors’ action and preserve position in the market. Agility is an ability for a business unit to grow and survive in a competitive environment. Undoubtedly, it happens through value creation in products and services for the customers’ requirements. Market orientation can considerably affect competitive products or services of the firm and it can create special features for being better than competitors. So this research investigate the impact of competitive dynamics on agility capabilities with the moderator role of market orientation in the banking industry. This research by purpose is an applied research and by method is descriptive and a correlation research. After reviewing the related literature, the research variables were identified. By considering previous researches and after surveying of experts, the questionnaire was prepared and distributed in the central building of all of the banks between managers and experts of each banks. In order to analyse the variables, structural equation model and Smart-PLS software was used. The results of study showed that competitive dynamics has a positive impact on agility capabilities in banking industry; but market orientation as a moderator doesn’t affect the relation between competitive dynamics and agility capabilities. Moreover, among competitive dynamics’ dimensions, behavioral drivers have the most impact on agility capabilities. Keywords: Competition, Competitive dynamics, Agility, Agility capabilities, Market orientation.