تاثیر آموزشی بازخورد هنجاری بر اکتساب و یادداری شوت بسکتبال
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75057;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75057
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- نرگس رحیمی
- استاد راهنما
- الهه عرب عامری
- چکیده
- هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر اکتساب و یادداری مهارت های باز و بسته بود. نوع پژوهش حاضر کاربردی، راهبرد آن نیمه تجربی و دارای طرح تحقیقی عاملی ترکیبی بود که از چهار گروه تجربی و دو گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر دانشگاه علمی- کاربردی شهر اقلید در نیمسال دوم سال تحصیلی 95- 94 با میانگین سنی 20 سال، تشکیل دادند که 60 نفر از این افراد به صورت نمونه در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. پس از انجام پیش آزمون، افراد به طور تصادفی به 6 گروه 10 نفره همگن (بازخورد هنجاری مثبت/ مهارت باز، بازخورد هنجاری مثبت/ مهارت بسته، بازخورد هنجاری منفی/ مهارت باز، بازخورد هنجاری منفی/ مهارت بسته، گروه کنترل/ مهارت باز و گروه کنترل/ مهارت بسته) تقسیم شدند. گروه ها به مدت 4 هفته و هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 30 پرتاب را در دو بلوک 15 کوششی با استراحت 2 دقیقه ای بین بلوک ها، تمرین کرده (خیراندیش و همکاران، 1387) و بسته به گروهی که در آن قرار داشتند، بازخورد مورد نظر را دریافت کردند. 3 روز پس از آخرین جلسه تمرین، همه گروه ها در آزمون یادداری تأخیری، 2 بلوک 15کوششی را بدون دریافت هیچ گونه بازخوردی، اجرا نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و تحلیل واریانس عاملی) استفاده و نتایج ذیل به دست آمد. بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر اکتساب مهارت بسته و مهارت باز اثر معناداری دارد. بین اثرات بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر اکتساب مهارت بسته تفاوت معناداری وجود دارد. بین اثرات بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر اکتساب مهارت باز تفاوت معناداری وجود ندارد. بین اثرات بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر یادداری مهارت بسته تفاوت معناداری وجود دارد. بین اثرات بازخورد هنجاری مثبت و منفی بر یادداری مهارت باز تفاوت معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- The aim of this study was to investigate the positive and negative effects of normative feedback on acquisition and retention of open and closed skills. It was an applied and semi-experimental research. The research design consisted of a combination of the four experimental groups and two control groups. The statistical population consisted of female students of Eghlid University with the mean age of 20 years old who were studying the second semester of 94-95. 60 of them were selected by convenience sampling and voluntarily. After pre-test, subjects were randomly divided into 6 homogenous groups which each of them included 10 people (positive Normative feedback / open skills, positive normative feedback /closed skills, negative normative feedback / open skills, negative normative feedback / closed skills, control group/ open skills, and control group/ closed skills). Groups practiced two blocks of 15 trails with a two-minute break between blocks for 4 weeks, and 3 sessions of 30 throws in each week (Kheirandish et al. 2008) and they received feedback depending on the groups they were in. 3 days after the last training session, all groups in delayed retention test, performed two blocks of 15 trials without receiving any feedback. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (analysis of variance with repeated measures and factor analysis of variance) were used and the following results were obtained. Positive and negative normative feedbacks affected the acquisition of closed skills and open skills significantly. There was a significant difference between the effects of positive and negative normative feedbacks on acquisition of closed skills. There was not a significant difference between the effects of positive and negative normative feedbacks on acquisition of open skills. There was a significant difference between the effects of positive and negative normative feedbacks on retention of closed skills. There was not a significant difference between