عنوان پایاننامه
بررسی اثرات حمایت های مالی از تیمهای ورزشی بر ارزش ویژه برند حامیان مالی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002869;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81682;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002869;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81682
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدرضا اسدپور
- استاد راهنما
- محمد خبیری
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد حمایت مالی بر ارزش ویژه برند حامی مالی، با تحقیق در مورد شرکت همراه اول می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از دید هدف تحقیق، کاربردی - توسعه ای می باشدکه براساس معادلات ساختاری (SEM)¬و به شکل میدانی انجام می¬پذیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر متشکل از هواداران تیم ملی فوتبال و تیم های پرسپولیس و استقلال عضو سامانه هواداری شرکت همراه اول می باشد؛که براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای،تعداد 393 پرسشنامه از دو طریق حضوری و اینترنتی جمع آوری می گردد.برای جمع آوری اطلاعات اولیه نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده می شود؛ که روایی آن به صورت صوری، با تایید اساتید مدیریت ورزشی، پایایی از طریق آلفای کرونباخ(0.95) و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی بدست آمده است.تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از مدل یابی ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل8.8 و SPSS22 انجام می گیرد.تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان می دهد¬که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار است.نتایج نشان داده است،شش بعد حمایت مالی ورزش بر ارزش ویژه برند حامی مالی تاثیر مثبتی دارد و تمام فرضیه های پژوهش تایید می شود.برمبنای نتایج توصیه می شود حامیان مالی با تاکید بر ابعادی مانند پوشش تلویزیونی و فضاهای تبلیغاتی اقدام به طرح ریزی برنامه های بازاریابی برای بالا بردن ارزش ویژه برند خود نمایند.همچنین حامیان نباید فرصت¬هایی مانند شبکه¬های اجتماعی برای بهره¬گیری در تبلیغات را از دست بدهند.
- Abstract
- This study examines the impact of sponsorship aspects on brand equity of sponsor while researching about Hamrah Aval Company. The research method is descriptive- analytical and in terms of the research target it is functional-developmental which has been implemented based on structural equation (SEM) and field operations. The statistical population of the research consists of the spectators of national football team, Persepolis and Esteghlal teams as well who are the member of spectator system of Hamrah Aval. Based on stratified random sampling, 393 questionnaires were collected in two ways: in person and online methods. To collect primary data a questionnaire was used which was made by the researcher. Its validity was approved by a panel of sport management experts and its reliability by Cronbach's alpha (0.95) and the validity was made through confirmatory factor analysis. The data analysis was done through structural modelling and the soft wares Lisrel 8.8 and SPS22. The analysis regarding the structural equations on the model showed that the model has an appropriate fitness level. The findings showed that the six aspects of sport sponsorship have a significant effect on the brand equity of the sponsor and all the hypotheses mentioned in the research was confirmed. According to the findings it is recommended that the sponsors embark on the planning processes regarding their marketing programs via TV coverage and advertisement in order to promote their brand equity and they have to enjoy the exclusive and particular advantages of communication channels such as TV coverage, advertisement opportunities and the level of sport competitions. Keywords: brand equity, sport sponsorship, mobile communication company (Hamrah Aval)