عنوان پایان‌نامه

هماهنگ سازی تصمیمات باز پرسازی در زنجیره تامین غیر متمرکز بر اساس قرارداد پاداش فروش



    دانشجو در تاریخ ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هماهنگ سازی تصمیمات باز پرسازی در زنجیره تامین غیر متمرکز بر اساس قرارداد پاداش فروش" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3325;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76302
    تاریخ دفاع
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    جعفر حیدری

    با توجه به ادبیات مطالعه شده در حوزه هماهنگی زنجیره های تأمین که منجر به شناسایی نیازها و شکاف های تحقیقاتی موجود در این حوزه گردید، در این تحقیق به دنبال توسعه راهکارهایی برای هماهنگ سازی تصمیمات موجود در یک زنجیره تأمین غیرمتمرکز دو سطحی متشکل از یک تأمین کننده و یک خرده فروش با تقاضای تصادفی بازار خواهیم بود. در مطالعه موجود سه مدل به شرح مقابل توسعه داده شده است: (1) در مدل اول به وسیله قرارداد پاداش فروش کلاسیک به دنبال هماهنگ سازی تصمیمات مربوط به مقدار سفارش خرده فروش خواهیم بود، (2) مدل دوم تحت قرارداد جدید جریمه و پاداش فروش توسعه داده شده است. در این مدل، دو رویکرد تنبیه و پاداش به طور هم زمان در نظر گرفته شده اند به طوری که علاوه بر اینکه مشابه قرارداد پاداش فروش کلاسیک برای فروش بیش تر از آستانه، پاداش در نظر گرفته می شود، برای مقدار فروش کم تر از آستانه جریمه ای معادل با مقدار پارامتر مربوط به پاداش تعلق خواهد گرفت. (3) نهایتاًً در مدل آخر، موضوع هماهنگ سازی هم زمان تصمیمات سفارش دهی و تلاش فروش خرده فروش مورد بحث قرار خواهد گرفت. اما در این مدل رویکرد کار به دلیل این که تقاضای بازار وابسته به تلاش فروش است به قدری متفاوت از دو مدل اول می باشد. از همین رو دو قرارداد قبلی پیشنهاد شده قادر به ایجاد هماهنگی زنجیره مذکور نخواهند بود. بنابراین یک قرارداد جدید با اعمال اصلاحاتی در قرارداد پاداش فروش، طراحی شده است که قرارداد پاداش فروش اصلاح شده نامیده خواهد شد. این قرارداد علاوه بر رویکرد پاداشی روتین، یک رویکرد تنبیهی برای بحث کمبود در خود گنجانده است که منجر به تولید یک پارامتر جدید برای مقدار جریمه برای هر واحد تقاضای برآورده نشده خواهد شد. هدف اصلی دنبال شده در هر سه مدل عبارت است از رساندن سود کل زنجیره غیرمتمرکز به اندازه حالت متمرکز به طوری که هریک از اعضا نیز انگیزه کافی برای رها کردن تصمیمات حالت غیرمتمرکز و پیوستن به طرح تشویقی پیشنهاد شده را داشته باشند. به طور کلی نوآوری این کار نسبت به ادبیات موضوع ارائه قراردادهای طراحی شده نام برده جهت ایجاد هماهنگی در زنجیره غیرمتمرکز و ارائه یک رویکرد حل جدید برای تعیین پارامترهای قراردادها بر مبنای دیدگاه های خرده فروش و تأمین کننده می باشد. در نهایت مثال های عددی متعددی برای بررسی عملکرد مدل های ارائه شده تحت سه سناریوی تصمیم گیری غیرمتمرکز، متمرکز و تحت قرارداد آورده شده است. هم چنین تحلیل حساسیت بر روی برخی پارامترهای مهم انجام شده است و نتایج به دست آمده به صورت دقیق تحلیل شده اند. نتایج نشان میدهند که مدل های ارائه شده به خوبی قابلیت هماهنگسازی اندازه سفارشات و هم چنین سطح تلاش فروش در زنجیره تأمین را دارا هستند. هم چنین هر سه قرارداد ارائه شده قادر به دستیابی به هماهنگی کامل هستند. واژه‌های کلیدی: هماهنگی زنجیره تأمین، قراردادها، روزنامه فروش دو سطحی، تلاش فروش، قرارداد پاداش فروش، بهبود پارتو
    Abstract
    Based on the coordination literature, which demonstrates the research gaps in the proposed area, we seek to develop several models in order to coordinate the decisions in a two-echelon decentralized supply chain with a single supplier and retailer confronting an uncertain market demand. In this study, three different coordination models are developed. The issue of first two models is to coordinate the retailer's order quantity decisions. Further, simultaneous coordination of order quantity and retailer's effort is discussed in the third model. The main aim of all proposed models is to increase the total profit of the supply chain in decentralized decision-making structure up to the amount in the centralized mode, such that both channel members have enough motivation to give up decentralized decisions and participate in the incentive scheme offered by the supplier. Indeed, realization of the proposed situation for channel members ensures the higher profit amount of both members compared to the decentralized mode, which results in a Pareto-efficient solution for both channel members. According to the features of the proposed supply chain, target sales rebate (TSR), sales punishment and rebate (SPR), and revised sales rebate (RSR) are presented to coordinate the three defined supply chains, respectively. In SPR contract, simultaneous punishment and rebate approaches have been taken into account. In this regard, under SPR contract, in addition to the rebate paid by the supplier to the retailer for each unit sold beyond the sales target level that is similar to the classical form of TSR contract, a certain penalty must be paid by the retailer to the supplier for each unit sold under the sales target level. However, in the third model, due to the sensitivity of the market demand on retailer's sales effort, previous contracts are not able to make coordination. Therefore, a novel revised sales rebate (RSR) contract has been designed in which a punitive approach for unmet demands has been employed along with the routine rebate approach. A new solution approach is adopted to find optimal values of contracts' parameters, which is based on both retailer and supplier's viewpoints. Furthermore, some numerical experiments are examined to investigate the performance of the proposed models under three different decision-making scenarios (i.e., decentralized, centralized, and contract). Then, an extensive sensitivity analysis is conducted to explore the effects of various parameters on supply chain performance. The results demonstrate that the proposed contracts can achieve channel coordination, while both channel members experience a Pareto-improving situation. Further, numerical investigations reveal the capability of proposed contracts in neutralizing inappropriate effects of demand fluctuations on channel performance indicators. Keywords: Supply chain coordination; Contracts; Two-echelon newsvendor; Sales effort; sales rebate; Pareto improvement