عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید محصولات ورزشی سبز در دانشجویان دانشگاه های شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت ورزشی - مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1369;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78995;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1369;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78995
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- عمادالدین پورصفرطبالوندانی
- استاد راهنما
- محمد خبیری
- چکیده
- محیطزیست امروز به مسئلهای بسیار مهم و حیاتی برای همه اقشار مردم چه در جایگاه تولیدکننده و چه به عنوان مصرفکننده تبدیل شده است. آگاهی از محدودیت منابع طبیعی و نگرانیهای زیستمحیطی منجر به افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای کالاهای دوستدار محیطزیست شده است. با توجه به بافت جمعیتی ایران که نشاندهنده بالا بودن درصد قشر جوان با پتانسیل بالای مصرف میباشند، لزوم بررسی عوامل مؤثر بر خرید کالاهای ورزشی سبز در میان این قشر مخصوصاً دانشجویان را توصیه مینماید.این پژوهش به بررسی تأثیر نگرانیها نسبت به مسائل محیطزیستی، میزان دانش زیستمحیطی و نیز توجه به برنامهها و طرحهای اجتماعی مرتبط با حفظ محیط زیست مصرفکنندگان بر روی تمایل و قصد خرید کالاهای ورزشی سبز پرداخته و سپس رابطه تمایل و قصد خرید کالاهای ورزشی سبز را با واقعی شدن خرید و مصرف و نیز اثرات قیمت کالاهای ورزشی سبز بر روی این فرآیند را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش در بین انواع مختلف روشهای تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. همچنین این تحقیق از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی دانشگاه های شهر تهران میباشد. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق توزیع پرسشنامهای ساختاریافته میان 295 نفر از آنان جمعآوری گردید و با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاریافته با استفاده از نرمافزار لیزرل و SPSS تحلیل گردیدند.نتایج پژوهش نشان میدهد که بین عوامل نگرانی، دانش و طرح های اجتماعی با تمایل مصرف کنندگان کالاهای سبز ورزشی ارتباط دارد.علاوه بر آن بین قصد خرید کالاهای ورزشی سبز و به فعلیت رسیدن خرید واقعی ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین، بین قمیت کالاهای و تمایل خرید ارتباط مشخص است.
- Abstract
- Nowadays environment is a very essential and vital subject for all the levels of people such as manufacturers or consumers. Awareness about limited natural resources and the concern for environment guides us to an increase in the demand of consumers for environment friendly products. By concerning Iran´s population which show high percentage of youngsters with high potential consumption, study the essential factors which have effects on buying green sport products between them specially university students seems necessary. This research studied the effect of environmental concerns, Eco literacy, the knowledge of our surroundings and the notice of programs and social plans related to protecting environment of consumers on their intention to purchase green sport products. Therefore the relation between green sport product purchase intention and their actual purchase has been studied. Also the effect of green sport product price on actual purchasing of green sport products has been studied. Influencing demographical factors of consumers such as educational field, gender, age, and etc., on purchasing green sport products has been studied. This research is classified as descripted field study and also categorized as applied research. The statistical population which is studied in this research is the students of MA Physical Education and Sport Science Faculties in Universities of Tehran. The required data for this study is collected by distribution of a structural questionnaire between 295 students and analyzed by Structural Equation Modeling method with using Lisrel and SPSS software. This result of this study reveals that environmental concern, the level of eco literacy of consumers, consumers notice to programs and social plans that related to protecting of environment¸all has significant effect on purchase intention of green sport products. Furthermore the result confirms the relation between purchase intention and actual purchase of green sport products and also there is a positive relation between the price of green products and actual purchase.