عنوان پایان‌نامه

آینده پژوهی تاثیر تلویزیون در شکل دهی به مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با توجه به ظهور شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل




    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76323;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76323
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۵

    تلویزیون از بدو پیدایش با تبلیغات سیاسی عجین بوده است و همواره بواسطه تاثیر وثیقی که در انتخابات و شکل دهی به فضای سیاسی داشته درکانون توجهات بوده است. لیکن با پیدایی شبکه های اجتماعی گویی اتفاق دیگر درحال وقوع است. با همه گیر شدن گوشی های هوشمند و گسترش شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل، عملا این دست از رسانه ها جایگزین بسیاری از رسانه های سنتی شده است. اولین سوال را شاید بتوان اینگونه طرح کرد که برای تلویزیون از منظر بعد سیاسی و تاثیری که پیش تر در انتخابات داشته چه سرنوشتی در انتظار خواهد بود. این سوال خود به شعبه های مختلف قابل تفکیک است. از سویی آسیب هایی که حضور شبکه های موبایلی بر کارکردهای مثبت تلویزیون مترتب می سازد مهم می شود و از سوی دیگر این مهم مطمح نظر قرار میگیرد که آیا تلویزیون با تضعیف بعد سیاسی اش همچنان می تواند به حیات خود ادامه دهد یا خیر؟ بر اساس نگاه صاحبنظران این پژوهش، تلویزیون با حضور شبکه های اجتماعی مرجعیت سیاسی سابق را نخواهد داشت. همچنین این صاحبنظران با این نگاه که «تلویزیون همچنان بعنوان یک سازمان رسانه ای مرجع، همچنان در جایگاه تولید محصولات رسانه ای باقی خواهد بود و شبکه های اجتماعی صرفا به نقش توزیع خواهند پرداخت» نیز موافق نبودند. نگاه ایشان به این سمت معطوف بود که شبکه های اجتماعی بتدریج نقش تولیدی قویتری ایفا خواهند کرد که جایگزین تلویزیون خواهد شد. آنها معتقدند تولیدات بسیاری در شبکه های اجتماعی رقم می خورد که می تواند جایگزین تولیدات تلویزیون شود. همچنین این نگاه که تلویزیون بواسطه اعتبار منبع الزاما مرجع رسمی خبر خواهد بود قویا رد شده است. بدین معنا که به تدریج در شبکه های اجتماعی گروه ها و افراد مرجعی شکل خواهند گرفت که کارکرد تلویزیون در بعد اعتبار منبع را خواهند داشت. در مجموع کارشناسان اعتقاد داشته اند که تلویزیون با وجود شبکه های اجتماعی در وضعیت فعلی شانسی برای ادامه نقش سیاسی خود نخواهد داشت.
    Abstract
    Before emerging the new media specially social media, television was the dominant medium in the elections throughout the world. These days we have new phenomena which is called social media. It is a serious rival for television which played a significant role in the last parlement election in Iran. This research tried to prepare a good summerise from media experts using Delphi technique. The main question is what are the conciquences of emerging social media and their political functions for television? Whether it would be still alive after this phenomena or not? Some believe that the power of television is because of its role in political sides specially election. So if this aspect is going to be diminished, television would loose its importance. On the other hand some experts believe that the other television’s functions like intertainment and education will save it. Furthermore it could redefine its role in political advertising and change to a reference for news reliability. This research findings tell us, in the new situation television has not the perior position in election. It is a possibility to to return to previous position by redefining its goals and mission. But today has a meaningful dictance with this point. They believe social media can play as a producer not just distributor. It means that after a while we would have some reference persons or groups in social media which are reliable enough and can cover todays lack of reliability. So if we suppose that today reliability is a core-competency fo television, in near future it couldnot last.