عنوان پایان‌نامه

تاثیر پیامک در یادگیری کلمات دانشجویان سال اول رشته آموزش زبان انگلیسی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر پیامک در یادگیری کلمات دانشجویان سال اول رشته آموزش زبان انگلیسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42836;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: -
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۸

    چکیده پژوهش حاضر به بررسی عملکرد یادگیری کلمات دانشجویان زبان انگلیسی سال اول می‌پردازد. نتایج مصاحبه اولیه با این دانشجویان نشان‌دهنده آن بود که بسیاری از این دانشجویان در یادگیری کلمات از طریق روش سنتی مشکل دارند. بنابراین، فرض ‌شد که یادگیری کلمات از طریق پیامک روش مناسبی برای تثبیت کردن دانش کلماتی دانشجویان باشد. بدین منظور، 43 نفر از دانشجویان سال اول آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه در این پژوهش شرکت کردند. براساس آزمون بسندگی، این افراد به دو گروه 21 و 22 نفر تقسیم شدند. کتاب (کلمات خود را برای انگلیسی دانشگاهی بررسی کنید نوشته دیوید پرتر، 2001) تدریس شد و این دانشجویان برای آشنایی بیشتر با این کلمات در گروه‌های 3 یا 4 نفره جمله ‌ساختند. هر جلسه 15 تا 20 کلمه به این دانشجویان تدریس ‌شد، دانشجویان گروه آزمایش برای هر کلمه‌ای که در کلاس تدریس می‌شد یک پیامک که شامل جمله‌ای در مورد کلمه تدریس شده بود فرستادند. آنها همچنین یک پیامک متفاوت به 3 نفر از همکلاسیهای خود که شامل یک جمله بود فرستادند. دانشجویان گروه گواه (کنترل) نیز برای هر کلمه یک جمله ‌ساختند و برای 3 نفر از همکلاسیهای خود نیز هر کدام یک جمله متفاوت نوشتند و به کلاس ‌آوردند. نتایج (t-test) برای آزمونها نشان داد که بین یادگیری اولیه کلمات و ماندگاری آنها در دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد. اگرچه نتایج مصاحبه پایانی نشان داد که تنها 19 درصد این افراد مخالف هستند که پیامک قابلیت ماندگاری بالاتر، انگیزه و لذت بیشتر و تعامل بالاتری ‌دارد.
    Abstract
    Abstract The present research investigates the effectiveness of text-message vocabulary learning on EFL freshmen. The results of the pretreatment interview with EFL learners showed that many of them have difficulty learning vocabulary through the traditional paper-and-pencil way; therefore, text-message vocabulary learning was hypothesized to be a potential way to help EFL learners consolidate their vocabulary knowledge. To fulfill the purpose of the study, 43 participants from among 85 freshmen studying in Torbat-e-Heydarieh Azad University participated in the study. The participants were divided into two groups of 21 and 22 on the basis of their proficiency. The book Check Your Vocabulary for Academic English by David Porter (2001) was taught to both groups, and they were told to make some sentences in the class to become familiar with these words; they were requested to work cooperatively in small groups of 3 or 4 in order to have the opportunity to talk more about these words. Fifteen to 20 words were introduced and taught to these students each session. Then, the participants in the experimental group sent the researcher one text-message containing an original sentence for each covered word in the class. They also had to send one text-message containing a sentence to their three predetermined partners. The participants in the control group wrote one sentence for each covered word, and they were also asked to write one sentence to exchange with their three partners and bring their assignments to the class next session. The results of independent samples t-test for the post-test and the delayed post-test showed that there was no significant difference between the initial vocabulary learning and the retention of vocabulary between the two groups. However, the results of the retrospective interview showed that only 19% of the participants disagreed that text-message vocabulary learning lent itself better to retention, higher motivation, enjoyment, and interaction