حق مرگ در اسناد و رویه بین المللی
- رشته تحصیلی
- حقوق بین الملل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76463;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002475;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002475
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سروناز مستفیضی
- استاد راهنما
- مهدی بالوی
- چکیده
- گفتمان حق مرگ، در مفهوم حق داشتن، فصلی نو در ادبیات حقوقی کشورهاست. در گذشته، افراد صرفا می مردند؛ بی آنکه چیزی جز داوری های مرسوم اخلاقی، ناظر بر عمل آنها باشد. تنها اینکه مرگِ خودخواسته خوب است یا بد؛ و نه چیزی بیش از این. امروزه با تغییر مفهوم حق، از خیر و شر به نهادی در برابر تکلیف، و امری قانونی که نمی توان از ماهیت اخلاقی آنچه انجام شده اخلاقا بازخواست کرد، حق مرگ همراستا با برخی حقوق و آزادی ها، و در تعارض با برخی دیگر قرار گرفته است. مخالفان این حق، بر قداست حیات، بی حد و مرز نبودن خودمختاری انسان، و امکان سواستفاده از این حق تاکید می کنند و حتی برخی تا آنجا پیش می روند که آن را قتل نفس می دانند، از سوی دیگر، موافقان بر اصل آزادی، کرامت انسانی، خودمختاری فرد و حق بر حریم خصوصی پای می فشارند. نوشتار حاضر به بررسی اسناد بین المللی پرداخته است، تا ببیند حق مرگ در کدام یک از آنها، اگر نه تصریحا، اما در پرتو حقوق و آزادی های بنیادین دیگر به رسمیت شناخته شده است؛ و آرا نهادهای قضایی داخلی و بین المللی را بررسی کرده است تا مشخص شود آیا جامعه جهانی در کل، و هر یک از کشورها به طور خاص، تا چه میزان تاب پذیرش چنین ادعایی از سوی مردمانشان را پیدا کرده اند.
- Abstract
- Commencement of the right to die discourse, in the sense of having right and not being right, is a new chapter in legal literatue of our era. Not many years ago, people just died, and the only question, was prevalent ethical judgements, and nothing more. The only important thing was weather a self-wanted death is good, or not. But these days, alongside the changing of the concept of right, from something based on good and evil, to a guaranteed legal concept that you can not condemn people for their actions being unethical, the right to die has been aligned with some rights and freedoms, and contrary with some others. The opponents, affirming the sanctity of life and human beings limited autonomy and liberty, are worried about probable abuses of this right and some go too much further than this and equalize it to homicide. On the other hand, the proponents emphasize on human liberty and agency, inherent dignity, and his right to decide for his own private life. This thesis, has surveyed several international instruments and also decisions of domestic and international courts, to find even an implicit recognition of this right, in order to comprehend the different approaches towards this right and the level it‘s acceptance. Key words: Right to die, Autonomy, Inherent Dignity, Right to respect for private life, Liberty. Commencement of the right to die discourse, in the sense of having right and not being right, is a new chapter in legal literatue of our era. Not many years ago, people just died, and the only question, was prevalent ethical judgements, and nothing more. The only important thing was weather a self-wanted death is good, or not. But these days, alongside the changing of the concept of right, from something based on good and evil, to a guaranteed legal concept that you can not condemn people for their actions being unethical, the right to die has been aligned with some rights and freedoms, and contrary with some others. The opponents, affirming the sanctity of life and human beings limited autonomy and liberty, are worried about probable abuses of this right and some go too much further than this and equalize it to homicide. On the other hand, the proponents emphasize on human liberty and agency, inherent dignity, and his right to decide for his own private life. This thesis, has surveyed several international instruments and also decisions of domestic and international courts, to find even an implicit recognition of this right, in order to comprehend the different approaches towards this right and the level it’s acceptance. Key words: Right to die, Autonomy, Inherent Dignity, Right to respect for private life, Liberty.