نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 688;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76738;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 688;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76738
- تاریخ دفاع
- ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- لیلا محمدی
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانی صورت گرفت. نمونه پژوهش شامل 337 دانشجو (153پسر، 184دختر) در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بود. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه معنای زندگی (MIL)، مقیاس سلامت روانی(MHI-28) و فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطه ای متغیرها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین معنای زندگی با بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار وجود داشت. بین معنای زندگی و عواطف مثبت و منفی نیز به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار وجود داشت. عواطف مثبت با بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار و عواطف منفی با بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار داشتند. تحلیل آماری داده ها نشان داد که عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانی، نقش واسطه ای دارند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که توجه به معنای زندگی و ارتقا آن در زندگی دانشجویان سبب افزایش بروز عواطف مثبت و در نتیجه افزایش سطح سلامت روانی و کاهش بروز عواطف منفی و سطح درماندگی روانشناختی می شود.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the mediating role of positive and negative affect in the relationship between meaning in life and mental health. The sample consisted of 337 students (153 males and 184 females) from University of Tehran at three levels: BA, MA and PHD. Participants are chosen by available sampling. The students ansewered the Crumbaugh Maholick (1964) Meaning of Life Questionnaire, Veit and Ware (1983) Mental Health Inventory and Watson et al (1988) Positive and Negative Affect Schedule. For analyzing, we used some indexes such as Frequency, Percent, Standadrd deviation, Pierson correlation test and for proving the mediating role, we used Pathway analysis. The results showed significan positive and nagative relationship between meaning in life and psychological well-being and psychological distress in order. There was significant positive and negative relationships between meaning in life and positive and negative affect in order. Positive affect showed significant positive and negative correlation with psychological well being and psychological distress and negstive affect showed significant negative and positive corelation with psychological well-being and psychological distress in order. The Pathway analysis showed that positive and negative affect has mediating role in the relationship between meaning in life and mental health. According to the result, it can be concluded that, attention to meaning in life and improve it in students live lead to increasing positive affect and as a result can influence mental health and decrease expression of negative affect and psychological distress level. Key words: Meaning in life, Positive and negative affect, Mental health, Psychological well-being and Psychological distress