عنوان پایان‌نامه

تدوین برنامه آموزش مصاحبه دو جانبه و بررسی اثر بخشی آن بر رشد مهارت های ارتباطی و تعامل اجتماعی کودکان خودمانده عملکرد بالا




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79128;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79128
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۵
    دانشجو
    منیره گرجی
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    فرد مبتلابه اتیسم تأخیر شدید و قابل‌ملاحظه‌ای در زمینه رشد اجتماعی، به‌ویژه رشد ارتباطات میان فردی و تعاملات اجتماعی از خود نشان می‌دهد. تفسیر جنبه غیرکلامی تعامل اجتماعی (درک نگاه دیگران و استنباط احساسات آنان از طریق حالت‌های صورت، درک زبان بدن) برای این افراد دشوار است و توانایی درک آن را ندارند. پژوهش حاضر باهدف طراحی برنامه آموزش مصاحبه متقابل مبتنی بر نظریه ذهن، به‌منظور رشد مهارت‌های ارتباطی و افزایش تعامل اجتماعی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا تدوین‌شده است. تحقیق حاضر از جهت گردآوری داده‌ها، مطالعه‌ای آزمایشی به شیوه گروه کوچک است و به لحاظ هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان با اختلال‌های طیف اتیسم در شهر کرج است که در سال تحصیلی 1394-95، مشغول تحصیل بودند. از بین تمام دانش‌آموزان اتیستیک با عملکرد بالا به‌عنوان جامعه هدف، تعداد 3 دانش‌آموز (پسر)، به‌عنوان نمونه آماری، انتخاب شدند. کاربندی آزمایش (متغیر مستقل) که یک برنامه مداخله‌ای است، در شش مرحله جداگانه، با توجه به مبانی نظری که شامل نظریه‌های شناخت اجتماعی (نظریه ذهن و نظریه دیدگاه‌گیری) بود، تدوین شد. برنامه تدوین‌شده به مدت 8 جلسه دوساعته برای هر آزمودنی اجرا شد. ابزارهای به‌کاررفته در این پژوهش عبارت‌اند از: مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام و همچنین سیاهه ارزیابی درمانی اتیسم، استفاده شد. نتایج حاصل از برنامه آموزشی، با استفاده از آزمون‌ پیشرفته آماری، ویلکاکسون تحلیل شد و هر دو سؤال پژوهش در سطح آلفای (p<0/01) معنی‌دار شدند. یافته‌های به‌دست‌آمده، تفاوت معناداری را بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون هر یک از آزمودنی‌ها نشان داد و این نشان می‌دهد که آموزش مصاحبه متقابل بر رشد و افزایش مهارت‌های ارتباطی و تعامل اجتماعی هر سه آزمودنی اثربخش بوده است. درمجموع یافته‌های حاصل نشان داد که برنامه مصاحبه متقابل، می‌تواند به‌عنوان راهبرد درمانی اثربخش، برای افراد اتیستیک با عملکرد بالا به‌کار برده شود.
    Abstract
    A person with a severe delay autism and substantially in the field of social growth, especially the growth of interpersonal communication and social interactions of their show. Interpreting nonverbal aspects of social interaction (understanding the feelings of others and elicit them look through body language, modes of understanding) for these people is difficult and the ability to understand it. The present study aims to design training programs for mutual interview-based theory of mind, in order to increase the growth of social interaction and communication skills of children with high-performance autistic Editor. The present research to collect data, to test a study group is small and in terms of the purpose, application of research. The Statistical Society of the research, including students with the disorder in the city of Karaj, autism range which is the academic year 1394-95, were attending. All students of autistic high-performance as a aims the society, number 3 student (boy), as the statistical sample, were selected. Using testing (independent variable), that an application to intervene is, in six separate stage, according to the theoretical foundations of social cognition theories include that (theory of mind, and the theory of perspective), editor. The program has been formulated for 8 two-hour sessions for each subject. The tools used in this research are: the rating scale autism Gilliam, as well as the therapeutic evaluation of log autism, was used. The results of the training program, with the use of advanced statistical tests, and analysis of both questions Willkacson research on Alpha level (p < 0/01) were significant. The findings obtained, a significant difference between the pre-test and post-test scores each of the subjects showed and it shows that mutual interview on growth and increased communication skills and social interaction of all three subjects have been effective. In total the resulting findings indicated that mutual interview program, the program can be effective as a therapeutic strategy, for people working with high performance autistic. Key words: Double interview technique, Theory of mind, Social interaction, Communication skills, High function of autism