عنوان پایاننامه
تاثیر دانش گرامر بر درک مطلب تحت الفظی و استنباطی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43055;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1339/2
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- پویان طاهری قزوینی
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- هدف مطالعه حاضر بررسی نقش دانش گرامر بر درک مطلب تحت الفظی و استنباطی می باشد. عملکرد 7355 متفاضی شرکت در دوره دکتری دانشگاه تهران در این مطالعه بررسی شده است. تست توانش زبان انگلیسی دانشگاه تهران (UTEPT) برای سنجش دانش گرامر ، درک مطلب تحت الفظی و استنباطی استفاده شده است. برای تعیین توانایی دانش گرامر در پیش بینی عملکرد شرکت کننده ها در درک مطلب تحت الفظی و استنباطی، تحلیل رگراسیون چند گانه مرحله ای انجام شد. نتایج نشان داد که درک مطلب تحت الفظی و استنباطی توسط دانش گرامر قابل پیش بینی است. تحلیل نتایج نشان داد که دانش گرامر، درک مطلب استنباطی را بهتر از درک مطلب تحت الفظی پیش بینی می کند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که دانش گرامر در پیش بینی موفقیت در درک مطلب تحت الفظی و درک مطلب استنباطی مهم است. این امر نقش آموزشی گرامر ومهارتهای زبانی را درکلاسهای زبان انگلیسی تاکید می کند. نتایج به دست آمده پیشنهاد می دهد که مهارت های درک مطلب ومهارت های زبانی باید با هم به کار گرفته شوند و اینکه تدریس صریح گرامر برای فراگیران زبان مفید می باشد . این تاکید ممکن است فعالیت هایی که در روش های تدریس سنتی مبتنی برآموزش گرامر و لغت انجام می شد را توجیه کند.
- Abstract
- This study is aimed at investigating the contribution of grammar knowledge to literal and inferential reading comprehension. The performances of PhD applicants to the University of Tehran (N= 7355) in a language proficiency test called the University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT) have been investigated in this study. The test was used to measure language ability of participants in general English. In this study, the participants’ grammar knowledge, literal comprehension, and inferential comprehension were measured. To determine the predictive power of grammar knowledge in explaining the performance of participants in literal and inferential reading comprehension, a Stepwise Multiple Regression Analysis was performed. The results show that both literal and inferential comprehension can be predicted by grammar knowledge. It was also found that grammar knowledge is a better predictor of inferential comprehension than literal comprehension. It can be concluded that grammar knowledge is important in predicting success in both literal and inferential comprehension. This emphasizes the pedagogical role grammar and language skills play in English classes. The results suggest that reading skills and language skills should be integrated, and that students may take advantage of explicit grammar teaching. This emphasis may justify the activities organized in the traditional approaches, the focus of which was on grammar teaching and vocabulary instruction.