عنوان پایاننامه
تاثیر عوامل اجتماعی (خانواده‘ اولیاء مدرسه و گروه دوستان) بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز
- رشته تحصیلی
- حقوق کیفری و جرم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2430;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42660
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- رحمان شهبازی
- استاد راهنما
- فیروز محمودی جانکی
- چکیده
- بررسی تاثیر عوامل اجتماعی (خانواده,اولیا مدرسه و گروه دوستان) بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز و آشنایی با ویژگی های رفتاری تاثیر گذار هر یک از سه متغیر یاد شده هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد. پس از بررسی نظریه های جرم شناسی , نظریه جرم شناسان یادگیری اجتماعی و کنترل اجتماعی به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب گردید که با استفاده از نظریات یاد شده سوال ها ,فرضیه ها و پرسشنامه پژوهش تدوین گردید.به منظور آزمون فرضیه ها تمامی نوجوانان بزهکار پسر که دوران محکومیت خود را در کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز می گذراندند و بین 15 تا 18 سال سن داشتند انتخاب گردید. همچنین به منظور مقایسه نتایج , تعداد 194 نفر از دانش آموزان پسر غیر بزهکار سطح دبیرستان های شهر تبریز به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که : - گروه دوستان بیشترین تاثیر را در مقایسه با عامل خانواده و اولیاء مدرسه بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز داشته است. - عدم نظارت و رسیدگی والدین بیشترین تاثیر را در بین متغیر های تاثیر گذار عامل خانواده بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز داشته است. - تمایل به الگوبرداری از رفتار ناشایست اولیاء مدرسه بیشترین تاثیر را در بین متغیرهای تاثیر گذار عامل اولیاء مدرسه بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز داشته است. - گذراندن اوقات با دوستان بزهکار بیشترین تاثیر را از بین متغیرهای تاثیر گذار عامل گروخ دوستان بر بزهکاری نوجوانان شهر تبریز داشته است. در پایان با توجه به فرضیه ها و نتایج حاصل از پژوهش , پیشنهاداتی در سطح آکادمیک , اجرایی, خانواده, اولیاء مدرسه و گروه دوستان ارائه شده است.
- Abstract
- Evaluating the influence of social factors (family, school officials and peer group) on juvenile crime in Tabriz and familiarity with affecting behavioral features of each mentioned variable constitute the main objective of this research. Having studied the criminology theories, those of social learning and social control were selected as the theoretical framework of the research which were used to compile the questions, hypotheses and questionnaire. In order to testing the hypotheses, all the male criminals aged 15 to 18 who were serving their sentence in Tabriz Juvenile Correction Center were selected. Also, to compare the results, a number of 194 non criminal male students of Tabriz high schools were selected randomly and were examined by using questionnaire. The results of the research indicate that: • Peer group has had the most influence on the juvenile crime in Tabriz compared to family and school officials. • Among influential variables of family factor, lack of monitoring and supervision by parents has had the most influence on juvenile crime in Tabriz city. • Among influential variables of school officials factor, the tendency toward patterning improper behavior of the school officials has had the most influence on juvenile crime in Tabriz city. • Among influential variables of peer group factor, spending time with criminal friends has had the most influence on juvenile crime in Tabriz city. Finally, considering the hypotheses and the results of this research, suggestions in academic, administrative, family, school officials and peer group levels have been presented.