عنوان پایاننامه
تحلیلی بر رابطه اینترنت و توسعه با تمرکز بر عملکرد فیس بوک و سرمایه اجتماعی در افغانستان
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74757;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4862;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74757;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4862
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- عادله کبیری
- استاد راهنما
- حمید عبداللهیان
- چکیده
- چکیده این پژوهش به منظور شناخت رابط? میان کاربری شبک? اجتماعی فیسبوک و میزان سرمای? اجتماعی نزد کاربران افغان انجام شده است. در این پژوهش سه نوع سرمای? اجتماعی پیوندمدار، پیوندبخش و نگهدارنده که توسط الیسون مطرح شده و همچنان پنج مولف? سرمای? اجتماعی یعنی شناخت، اعتماد، همبستگی، مشارکت و همکاری مورد توجه قرار گرفته است. برای پیگیری سه فرضیه مطرح شده در این پژوهش از سه روش استفاده شده است. نخست روش پژوهش کیفی برای مطالع? صفحات کاربران افغان¬ در فیسبوک که مبتنی بر الگوی معرفی شده توسط لیندلاف و تیلور داده ها تحلیل و تفسیر شدند، دوم روش کمی که مبتنی بر پیمایش آنلاین، برای کاربران افغان فیسبوک پرسشنامه فرستاده شده و پاسخ ها با استفاده از نرم افزار (اس پی اس اس) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت نتایج داده¬های کیفی و کمی در قالب یک گروه کانونی اعتبار سنجی شدند. داده های کیفی این پژوهش نشان داده اند که در شبک? اجتماعی فیسبوک محتواها و کنش¬های مبتنی بر مؤلفه¬های سرمای? اجتماعی بین کاربران افغان رد و بدل می شود که می توانند محتوا و کنش های فوق منجر به رشد مؤلفه¬های سرمای? اجتماعی نزد کاربران افغان شبک? اجتماعی فیسبوک شوند. داده¬های کمی این پژوهش به تأیید وجود رابط? معنا دار بین میزان سرمای? اجتماعی کاربران افغان و کاربری آنها در شبک? اجتماعی فیسبوک پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می¬دهد ابژه-های تحقیق (پاسخگویان) کابر شبک? اجتماعی فیسبوک معتقدند که رشد سرمای? اجتماعی حاصل کاربری این شبکه به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی واقعی شان منجر شده است. کلیدواژه ها: سرمای? اجتماعی، شبک? اجتماعی فیسبوک، افغانستان
- Abstract
- Abstract This is a study that aims at exploring and presenting the relationship between social networks usage and consequential changes in the rate of social capital among Afghan Facebook users. In this study, three types of social capital such as bonding, bridging and maintained one addressed by Ellison, and also five components of recognition, trust, solidarity, partnership and co-operation are considered as components of social capital. I have outlined three hypotheses and I have used three methods including qualitative research methods to study the social networks and pages used by Afghan Facebook user. This is a method that is offered by Lyndlaf and Taylor and used it to analyze and interpret my data, the second one is a quantitative method that I used and did an online survey questionnaire and then sent it off to Afghan Facebook users. Then I used SPSS to analyze, describe and explain my claims. Finally the results of quantitative and qualitative data were validated in a focus group as the third method. The qualitative data of this study have shown that the actions can be exchanged among Afghan Facebook social network users. They use contents that show the three kind of social capitals and components. These types can create and help growing the components of social capital among the Afghan users. The quantitative data of this study showed there is a significant relationship between social capital and the usage pattern of social networking among Afghan social network Facebook users. Some of the results of this study also showed that the object of study (the respondents) confirmed that the more social capital increases among the users of these networks the more it leads to positive changes in their real life. Keywords: Afghan, Facebook, social capital, rate of usage