عنوان پایان‌نامه

شناسایی منزلت های هویت بر حسب ابعاد شخصیت و رابطه آن با سلامت روان ، مقایسه نوجوانان شهر و روستا



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی منزلت های هویت بر حسب ابعاد شخصیت و رابطه آن با سلامت روان ، مقایسه نوجوانان شهر و روستا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 699;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77895;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 699;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77895
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    تشکیل هویت یکی از وظایف تحولی حساس در بین نوجوانان است. هدف اول پژوهش شناخت تعداد خوشه های منزلت های هویت بر حسب ابعاد هویت بود. هدف دوم، بررسی رابطه منزلت های هویت با سلامت روانی در بین دانش آموزان دختر و پسر شهری و روستایی در استان ایلام بود. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و 503 نفر از دانش آموزان شهری و روستایی با روش نمونه گیری مرحله ایی تصادفی خوشه ایی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مقیاس ابعاد هویت (DIDS)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21)، مقیاس بهزیستی کیز استفاده گردیده است. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل خوشه ای وتحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که با استفاده از مدل 5 بعدی لایکس، دانش آموزان در 6 منزلت هویتی شامل هویت یافته، دنباله رو، سردرگم سردرگم، سردرگم بی خیال، بحران زده جستجو گر و نامتمایز قرار می گیرند و سپس رابطه شش منزلت بدست آمده با بهزیستی، اضطراب، استرس و افسردگی نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان از روایی عملکرد شش خوشه در کارکردهای مثبت و منفی روانشناختی می باشد که به ترتیب بیشترین رابطه مربوط به بهزیستی ( روانشناختی و اجتماعی) و افسردگی و استرس است و منزلت هویت یافته بالاترین سطح بهزیستی و رضایت از زندگی و پایین ترین سطح افسردگی، اضطراب و استرس را دارد. ابعاد هویت از نظر تفاوت جنسیت و محل سکونت نیز مشخص شد. تفاوت ابعاد هویت در تمامی پنج بعد در مقایسه دختران و پسران به نفع جنسیت مونث می باشد اما از لحاظ شهر و روستایی بودن تفاوتی مشاهده نشد.
    Abstract
    Identity formation is one the most important developmental task among adolescents. The first aim of this research was determining the number of clusters of identity statuses. The second aim, was to study the relation of identity statuses with well-being among male and female students in Ilam province. Using cluster random sampling, a sample of 503 Iranian students were selected to participate in this correlational study. The data were collected using questionnaires on depression, identity dimensions, anxiety and stress, and well-being. The data were analyzed using MANOVA and cluster analysis and the results indicated that students fell in six identity styles of achievement, foreclosure, moratorium, diffused diffusion, carefree diffusion, and undifferentiated. Moreover, the relationships among identify styles, anxiety and stress, depression, and well-being were examined. The findings showed that the Luyckx’s five dimension of identity yielded six clusters of identity statuses. For studying the validity of six clusters the relation of identity achieve, foreclosure, carefree carefree, diffused carefree, ruminative moratorium and undifferentiated showed expected correlation with positive and negative psychological functions. The positive psychological function were well-being scales and the negative function were depression, anxiety and stress. In addition, achievement was found to have highest level in terms of well-being and life satisfaction and lowest level in terms of depression, stress, and anxiety. The analysis of identity dimensions in regards to gender and living context showed that females were higher, while the identity dimensions were not different according to where the participants lived. Key words: identity, dimension of identity, well-being, depression, anxiety, stress