عنوان پایاننامه
هماهنگ سازی تصمیمات زیست محیطی در یک زنجیره تامین دو سطحی با در نظر گرفتن آگاهی زیست محیطی مصرف کنندگان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3283;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75718;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3283;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75718
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا بصیری دهکردی
- استاد راهنما
- جعفر حیدری
- چکیده
- با افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی توجه به این عامل به عنوان یک پارامتر بسیار مهم و تأثیر گذار بر عملکرد زنجیره های تأمین امروزی تبدیل شده است و حوزه ی مدیریت و هماهنگی زنجیره های تأمین را تحت تأثیر قرار داده است. در این تحقیق به مدل سازی این مسأله در زنجیره ی تأمین و بررسی تأثیر آن بر نحوه ی طراحی قرارداد و روش هماهنگی در زنجیره پرداخته شده است. در این پژوهش یک زنجیره تأمین دو سطحی (تولیدکننده-خرده فروش) و تک دوره ای، با تقاضایی متأثر از سطح آگاهی زیست محیطی مصرف کنندگان (CEA ) در دو حالت تک محصولی و دو محصولی مدل سازی شده است. در حالت تک محصولی تقاضای بازار تابعی از قیمت خرده فروشی و سطح کیفیت زیست محیطی کالا و در حالت دو محصولی که دو کالای قابل جایگزینی با کیفیت زیست محیطی متفاوت را به بازار عرضه میکند، تقاضا متاثر از سطح تلاش فروش کالای سبز نیز میباشد. در هر دو حالت زنجیره تحت سه سناریو غیر متمرکز، متمرکز و هماهنگ مدل سازی و نتایج با هم مقایسه شده است. در مدل تک محصولی یک روش هماهنگی مناسب با استفاده از یک قرارداد تسهیم درآمد - تسهیم هزینه برای هماهنگی زنجیره و ترغیب اعضا طراحی شد و در حالت دو محصولی نیز با ارائه ی روش تصمیم گیری مشارکتی زنجیره هماهنگ شد. نوآوری اصلی این تحقیق ارائه ی روش های هماهنگی جدید و موفق برای زنجیره های تأمین سبز تک محصولی و دو محصولی با توابع تقاضای متأثر از سطح آگاهی زیست محیطی مصرف کنندگان (CEA) است. به علاوه در توابع تقاضا از متغیر های تصمیم متفاوتی نسبت به مطالعات پیشین استفاده شده است از جمله سطح کیفیت زیست محیطی در مدل تک محصولی و تلاش فروش در مدل دو محصولی. نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد که قرارداد تسهیم درآمد - تسهیم هزینه در مدل تک محصولی و روش مشارکتی در مدل دو محصولی توانسته اند اهداف هریک از اعضای زنجیره را با هدف کل زنجیره تأمین (بیشترین سودآوری) بخوبی همراستا سازند و همچنین سودآوری هر دو عضو زنجیره را نسبت به حالت تصمیم گیری غیر متمرکز افزایش دهند. به علاوه روش های ارائه شده توانایی لازم جهت ارتقاء کیفیت زیست محیطی کالا توسط تولیدکننده و افزایش تقاضای کالای سبز زنجیره تامین و در نتیجه سودآوری بیشتر کل زنجیره تأمین را دارند. واژههای کلیدی: هماهنگ سازی زنجیره تأمین سبز، سطح آگاهی زیست محیطی مصرف کنندگان، قرارداد تسهیم هزینه، قرارداد تسهیم درآمد، تصمیم گیری مشارکتی، تلاش فروش سبز
- Abstract
- The rise of environmental concerns all over the world becomes an important issue in supply chains performance and also affects supply chain management decisions. This thesis investigated this important issue and its effects on channel coordination problem. In this thesis a two-stage supply chain (manufacturer-retailer) was modeled considering consumer environmental awareness (CEA) in both single and two-product channels. In the single product channel the market demand is a function of selling price and environmental quality of the product and in the two-product channel (which supplies two substitutable products with different environmental qualities into markets) in addition to those mentioned parameters is a function of downstream’s green sales effort level too. In both models three different scenarios were considered: centralized, decentralized and coordinated; and the results were compared to each other, finally. In the single product channel a hybrid of “greening cost sharing” and “revenue sharing” contract (HGRS) is developed to initiate the channel coordination. In the other hand in the hybrid product channel a new collaboration decision making method was applied to coordinate the channel members. The main contribution of the proposed models are about analyzing the channel coordination issue in presence of consumer environmental awareness and at the same time treating green-quality as an adjustable decision variable by the upstream in both model and green product sales efforts by downstream in hybrid model . In the proposed models, green quality of the product is an effective parameter on the market demand; so in the single product channel a green-quality cost sharing contract besides a revenue sharing contract and a new collaboration decision making method in the hybrid product channel are designated to encourage the manufacturer to enhance the greening level and, at the same time, convince the retailer to reduce the selling price and increase the green sales efforts in order to stimulate demand. Our numerical investigation revealed that the proposed HGRS contract in the single product channel and collaboration decision making method can stimulate demand and create more profit for both members by appropriately adjustment of two decision variables; i.e. retail green sales efforts, price and green quality of products. In addition, these coordination methods are able to achieve channel coordination even when the unit greening cost is relatively high, and can initiate the manufacturer to produce a product with a higher environmental quality which means they are capable to achieve more green channels. Keywords: Green supply chain coordination; consumer environmental awareness; revenue sharing; cost sharing; collaboration; green sales effort