بررسی رشد درک شفاهی دانشجویان ایرانی در کلاس های مجازی دانشگاه تهران،مطالعه موردی کلاس های مکالمه زبان فرانسه
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79267;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79267
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سپیده هماپور
- استاد راهنما
- مرضیه مهرابی
- چکیده
- کلاسهای مجازی همزمان، حاصل پیشرفت آموزش در دانشگاهها در عصر تکنولوژی است. موضوع تحقیق پیش رو مطالعه رشد درک شفاهی دانشجویان در کلاس های مجازی با تکیه بر تحلیل کلاس های مکالمه در مقطع کارشناسی ارشد مجازی آموزش زبان فرانسه است. این پایان نامه به سه بخش تقسیم شده است؛ در قسمت نخست بر آن بودیم تا یک چارچوب نظری در این حوزه ارائه دهیم. در قسمت دوم به بررسی بافت و روش تحقیق پرداختیم و در پایان به نتایجی دست یافتیم که برپایه پرسشنامه های استادان و دانشجویان و تحلیل جلسات بررسی شده کلاس مکالمه استوار بودند. با تحلیل پرسشنامه های استادان و دانشجویان می توانیم اذعان داشته باشیم که مهارت های فناورانه و آموزشی بر روی هم تاثیر مستقیم دارند. به طوری که میزان سواد رایانه ای می تواند به کوتاه شدن زمان انطباق با محیط مجازی آموزشی کمک شایانی کند. بنابراین کسب مهارت هایی در زمینه کار با ابزار فناورانه و برنامه های رایانه ای منجر به عملکرد بهتری در این بستر می شود. بررسی لحظه به لحظه منابع ضبط شده کلاس های مکالمه نشان داد که استفاده از منابع ضبط شده به طرز چشم گیری در پیشرفت چهار مهارت زبانی به ویژه درک شفاهی همزمان موثر است. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که دانشجویان درک مطلب شفاهی خود را در مواجهه با پرسش ها و منابع آموزشیشده به صورت نوشتار و در هنگام مواجهه با پرسش های عمیق و منابع واقعی به صورت گفتاری نشان می دهند.
- Abstract
- Résumé : Les cours virtuels synchrones à l’Université de Téhéran sont issus de la pédagogie universitaire développée à l’ère numérique. L’objectif de la présente recherche consiste à étudier le développement de la compréhension orale dans les cours virtuels et s’adosse ainsi à l’analyse du cours de conversation en master de didactique du FLE. Nous avons divisé le travail en trois parties : dans la première partie, nous nous sommes intéressée au cadre théorique de la recherche. La deuxième partie a été consacrée au contexte et à la méthodologie de la recherche et finalement dans la troisième partie, les résultats de l’analyse du terrain composée d’une étude basée sur questionnaire et une étude basée sur observation des séances enregistrées sont présentés. Partant de notre étude empirique, nous pouvons affirmer qu’il y a une relation réciproque entre les compétences pédagogiques et informatiques de telle sorte que la littératie numérique pourra aider à diminuer le temps d’adaptation au milieu virtuel ; l’acquisition de la compétence de l’utilisation des outils informatiques s’est révélée fructueuse pour un meilleur rendement. L’observation des séances enregistrées du cours de conversation nous décèle que l’utilisation des documents enregistrés contribue remarquablement au développement des compétences langagières, notamment à la compréhension immédiate des étudiants ; dans une situation de compréhension orale, les étudiants interagissent sur les documents fabriqués et les questions simples en se basant sur le mode écrit, quand les documents authentiques et les questions compliquées se présentent dans la classe, ils participent aux échanges avec le mode oral. Mots clés : Cours virtuel synchrone, Compréhension orale, Université de Téhéran, TICE, Master de didactique du FLE