عنوان پایان‌نامه

بررسی تفسیر روایی سوره مریم از دیدگاه روایات فریقین



    دانشجو در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تفسیر روایی سوره مریم از دیدگاه روایات فریقین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002574;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78640;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002574;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78640
    تاریخ دفاع
    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    روح اله شهیدی

    چکیده تفسیر روایی، به عنوان تکیه بر دریافت های معصوم از کلام وحیانی، هماره ی تاریخ از مباحث محوری، به شمار می رفته است؛ از این‌رو، اهتمام بسیاری در انتقال آن به نسل‌های آینده انجام گرفت و نگاشته‌هایی به رشته ی تحریر درآمد؛ متأخّرین نیز در جهت افزایش کیفیّت آن منابع کهن، روش متقدّمان را با سیری گونا‌گون دنبال کردند؛ امّا نگاشته های ایشان نیز از ناراستی‌های سندی، محتوایی و عدم جامعیّت روایات تفسیری تهی نماند و اغلب، بدون هیچ ارزیابی سندشناسانه و نقّادانه ای، مدوّن گردید. از این رو، آن هدف والای روایات تفسیری، یعنی کشف معانی آیات و مراد خداوند، به شایستگی تحقّق نپذیرفت؛ بدین سبب، بر آن شدیم تا در این پژوهش، با نهادن محتوای این تفاسیر به عنوان موادّ اوّلیّه و انجام عملیّات پالایشی سندی و محتوایی، نقاط ضعف آثار پیشین مرتفع گشته و از این رهگذر، فهم نزدیک تری به مراد خداوند بر پای? کلام معصومین ? حاصل شود. به طور کلّی در 233 روایت سوره ی مریم، نزدیک به 76% روایات از منابع شیعی و 24% باقی مانده از منابع اهل سنّت گردآوری گردیده است که به بیان مسائلی چون: قسمتی از سرگذشت زکریا، مریم، عیسی بن مریم، یحیی، ابراهیم، اسماعیل و ادریس ع و نیز مسائل مربوط به قیامت و سرنوشت مجرمان و پاداش نیکوکاران می پردازد. بیشترین روایات این سوره از نوع «ایضاح مفهومی» بوده که حدود 67% انواع گونه های به کار رفته را تشکیل می دهد و پس از آن، «بیان مصداق» با فراوانی حدود 13%، حائز رتب? دوّم است. از منظر سندشناسی نیز روایات ضعیف نزدیک 54% و روایات صحیح 15% حجم روایات این مجموعه را تشکیل می دهد؛ بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که ضعف سندی تعداد قابل توجهی از روایات که ناشی از ضعف راویان و عدم اتّصال سند تا معصوم است از برجسته‌ترین عوامل ناکارآمدی تفاسیر روایی موجود به شمار می رود؛ افزون بر آنکه آمیختگی کلام معصوم با دیگران، تشدیدکننده¬ی این امر است؛ لذا بایستی گفت برای ارائه ی تفسیری جامع از قرآن کریم استفاده ی از روایات به تنهایی کافی نبوده و استفاده از منابع دیگر، برای نیل به این مقصود امری ضروری می نماید. کلید واژه: سور ی مریم، روایات، تفسیر، تفسیر روایی، فریقین (شیعه و سنّی).
    Abstract
    Traditional commentary based on infallible Imam’s perception of Divine revelation has always been considered a pivotal subject across the history. Therefore, considerable attempts were made to transfer it to the future generations and some writings were developed. Later scholars also to improve the quality of the old sources followed the method of earlier scholars with a different trend. But their writings were not void of isnad and content errors and lack of comprehensive traditional commentary, and they were mostly developed without any isnad and critical evaluations. Therefore, the lofty purpose of commentary transmissions, i.e. to unveil the meaning of Quranic verses and the divine purpose of God were not achieved properly. For this reason we decided in the present research to remove the previous weak points by taking the content of these commentaries as the raw material and through isnad and content purification, in order to obtain a closer understanding of the purpose of God based on the words of Infallible Imams (A.S). As a whole, from among 234% transmissions of sura of Maryam about have been gathered from Shi’i sources and the remaining 24% have been gathered from Sunni sources which contain different subjects including some parts of the history of Zachariah, Mary, Jesus son of Mary, John, Abraham and Jonah, as well as issues on the Judgement Day, the end of the sinners, and the reward of the righteous. The most transmissions of this Sura were of ‘conceptual clarification’ type which accounts for 67% of the variants and explanation of the instance’ with 67% frequency follows it and takes the second rank. From isnad point of view also the weak transmissions and genuine transmissions account for 54% and 15% of this collection respectively. Based on this one may conclude that the isand weakness because of the weak transmitters and the lack of connection of isnad to Infallible Imam are the most important factors of deficiency of the existent traditional commentaries, in 260 addition to the mixing of the words of infallible imam with those of others which aggravates the situation. Therefore, it should be noted that, to provide an inclusive exegesis of the Holy Kor’an, it does not suffice to solely refer to the traditions, hence, using other sources seems necessary. Keywords: Sura of Maryam (Mary), transmissions, commentary, traditional commentary