عنوان پایان‌نامه

بررسی جایگاه هنر مفهومی در هنر معاصر ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی جایگاه هنر مفهومی در هنر معاصر ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7913;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42380
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    اصغر کفشچیان مقدم

    هنر مفهومی و جایگاه آن در تاریخ هنر معاصر ایران تاریخ چندان مفصلی ندارد. اما از ابتدایی ترین تجربیات در این حوزه، که به نمایشگاههای پراکنده قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد، تا برگزاری نمایشگاههای ملی هنر مفهومی و هنر جدید همیشه مورد توجه علاقه مندان و منتقدین بسیاری بوده است و توانسته سیل مخاطبین دوستدار یا منتقد را به گالری ها و موزه ها بکشاند. در ده سال گذشته به مدد نمایشگاههای برگزار شده توسط موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین به حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی این جریان با رنگ و بوی بهتری، توانسته در میان سایر رشته های هنری حرفی برای گفتن داشته باشد. هنر مفهوم گرای ایران پس از کسب اولین تجربه ها در تغییر شکل ارائه هنری و استفاده از رسانه نامتعارف در قبل از انقلاب اسلامی و بعد از پیدا کردن دانش نسبی تئوریک از تحولات اواخر قرن بیستم در بعد از انقلاب اسلامی به وادی هنرهای جدید گام نهاد و با توجه به ریشه های بومی، ایدئولوژیک و درگیری با مسائل اجتماعی توانست آثاری را خلق کند که ضمن آنکه صورتی متفاوت با سایر تجربیات در شاخه های دیگر هنری داشت، به مفاهیم هم عمیقاً توجه کرده بود. 1380 هـ/2001 م به بعد را باید سالهای جهش و اعتلا در مفهوم گرایی هنر ایران دانست که ضمن رشد کمی نمایشگاهها توانست به کیفیت نسبتاً مطلوبی دست پیدا کند و بتواند با تکیه بر ارزشهای بومی، منطقه ای با رسانه ای جدید امکان حضور در یک گفتمان جهانی را جستجو کند.
    Abstract
    Conceptual art and its situation in history of Iranian contemporary art do not have a well organized history. However, from the most beginning experiences in this field, which happened during sporadic exhibitions before Islamic Revolution, until national exhibitions of conceptual and modern art, not only it has been remarkable for many audiences and critics, but also could attract huge number of them to the museums. In recent decade, due to performed exhibitions by Tehran Museum of Contemporary Arts and also patronages of governmental and nongovernmental organizations, current of conceptual art could play an important role among different fields of contemporary art. Iranian concept oriented art after gaining its beginning experiences in deformation of artistic presentation and using non conventional media before Islamic Revolution and attention to autochthonous and ideological themes and also dealing with social problems could create new works which not only was quite different from various experiences in other artistic fields, but also had deep attention to concepts. Years after 2001/1380 shall be considered as duration of growth and boost in Iranian conceptual art; during which in addition to increasing number of exhibitions, it could gain a favorable quality. Moreover, by considering native and regional values and also new media, it could reach to a global dialog.