عنوان پایاننامه
تاثیر توقعات،همیاری و پیشینه ی تحصیلی والدین بر انگیزش و موفقیت زبان آموزان ایرانی در درس زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2021;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78060;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2021;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78060
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سینا پناهی مرادکندی
- استاد راهنما
- داود برزآبادی فراهانی
- چکیده
- این مطالعه تلاشی برای بررسی رابطه ی بین انتظارات والدین، همیاری والدین و پیشینه ی تحصیلی والدین با موفقیت تحصیلی و انگیزش فرزندانشان در درس زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی بود. مشارکت کنندگان این مطالعه شامل گروهی (n = 485) از دانش آموزان سال آخر مقطع راهنمایی و والدینشان بودند. این مطالعه دارای چهار منبع داده بود: 1) پاسخنامه ی انگیزش که توسط دانش آموزان پر شد 2) نمره ی پایانی دانش آموزان در درس انگلسی که توسط خود دانش آموزان گذارش شد 3) پرسشنامه ی "توقعات و انتظارات تحصیلی نوجوانان" و 4) پرسشنامه ی "میزان همیاری والدین " که این دو مورد اخیر توسط والدین دانش آمزان تکمیل شدند. یافته ها نشان دادند که گرچه توقعات و همیاری والدین رابطه ی مثبتی با میزان انگیزش دانش آموزان داشت، اما این عوامل با میزان موفقیت آن ها رابطه ای نداشتند. همچنینن پیشینه ی تحصیلی والدین دانش آموزان با میزان انگیزش و موفقیت آن ها رابطه ای نداشت.
- Abstract
- This study was an attempt to investigate the impact of parents’ expectations, involvement and academic background on children’s school achievement and motivation in learning English as a foreign language in the secondary school context. The participants of this study consisted of a group (N = 485) of last year secondary school students in Urmia, Western Azerbaijan province and their parents. This study used four sources of data: (1) a motivation questionnaire filled by the students, (2) students’ final scores in their English course which were reported by the students themselves, (3) Scale of Educational Aspirations and Expectations for Adolescents, along with (4) Parents Involvement Inventory. The latter two questionnaires were filled as a single form by the parents. The findings unraveled that although parental expectation and involvement were positively related to learners’ motivation, they did not have a relationship with their actual achievement. Also, parents’ educational background was not related to their children’s motivation or achievement. The discussion of the results and the implications of the study are further elaborated on. Key Words: Family-level Predictors, Parental Expectations, Parental Involvement, Educational Background, Achievement, Motivation