عنوان پایان‌نامه

بررسی امکان سنجی تشکیل و توسعه بازارهای محلی کشاورزی مطالعه موردی شهرستان طالقان



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی امکان سنجی تشکیل و توسعه بازارهای محلی کشاورزی مطالعه موردی شهرستان طالقان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7240;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78930;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7240;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78930
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    فاطمه قاسمی
    استاد راهنما
    حامد رفیعی

    بازارهای محلی، مکانی برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان و روستاییان می‌باشد. با توجه به ویژگی‌های بازارهای محلی از جمله ایجاد تنوع شغلی، نقش مکمل برای فعالیت‌های روستاییان، درآمد جنبی برای روستاییان، کاهش وابستگی به شهرها، ایجاد ارتباطات اقتصادی و اجتماعی بین روستاها و ... به‌نظر می‌رسد که این بازارهای محلی یکی از عوامل رونق اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ی روستایی در ایران باشند. شهرستان طالقان سهم قابل توجهی در تولید عسل، سیب، گردو و گیلاس در استان البرز دارد و دارای گیاهان دارویی و سبزیجات کوهی فراوان می‌باشد. همچنین تولیدات در این منطقه به دلیل وجود آب و هوای تمیز و سالم و استفاده کمتر از سم و کود شیمیایی در گروه محصولات سالم قرار می‌گیرند. از طرفی در این شهرستان بازار محلی منسجمی وجود ندارد و تولیدکنندگان از وضعیت مناسبی در زمینه سهم از قیمت نهایی محصول در بازار برخوردار نیستند. لذا پایان نامه حاضر در نظر دارد تا به بررسی امکان‌سنجی تشکیل و توسعه بازار محلی کشاورزی در شهرستان طالقان بپردازد. به همین منظور ابتدا با استفاده از شاخص‌های بازاریابی وضعیت بازار مشخص شده و پس از آن به منظور تعیین امکان‌سنجی تشکیل بازار محلی، تمایل تولیدکنندگان به بازاریابی مستقیم محصول و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید مستقیم از تولیدکننده بررسی گردید و بهبود سهم تولیدکننده تحت سه سناریو مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در ادامه نیز با استفاده از رهیافت SWOT بازار محصولات کشاورزی در شهرستان طالقان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که سهم تولیدکننده در محصول گیلاس از همه کمتر و پس از آن عسل و سیب هستند و گردو در بازار فعلی سهم مناسبی را دارد و با شکل‌گیری بازار مستقیم سهم تولیدکننده افزایش میابد. پس از آن مدل لوجیت برآورد شد و مشخص شد که مصرف‌کنندگان حاضرند به طور متوسط با کاهش 4/12 درصدی قیمت فروش تولیدکننده نسبت به قیمت خرده‌فروشی، محصولات مورد نیاز خود را از وی خریداری کنند و تولیدکنندگان حاضرند به طور متوسط با 7/8 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت فروش به واسطه محصولات خود را به طور مستقیم به مصرف‌کننده بفروشند. پس از تعیین قیمت‌ها مشخص شد که بازار پتانسیل تشکیل شدن را دارد. همچین با تحلیل SWOT مشخص گردید که استراتژی مناسب برای بازار در منطقه طالقان SO می‌باشد. به این معنی که بازار باید با بهره‌گیری از نقاط قوت و توانمندی‌های خود، از فرصت‌های پیش رو نهایت استفاده را داشته باشد. لذا با توجه به نتایج پیشنهاد می‌گردد که با توجه به اینکه تشکیل بازار مستقیم در کنار بازار فعلی می‌تواند منجر به بهبود سهم تولیدکننده شود لذا تشکیل این بازار مستقیم پیشنهاد می‌گردد. کلید واژه: بازارهای محلی، تحلیل SWOT، شهرستان طالقان، بازاریابی مستقیم، مدل لوجیت.
    Abstract
    Local markets are the place for farmers and rural people to sell their products. According to local markets characteristics such as Job diversification, complementary role for villagers, Ancillary income for villagers, Reduce dependence on cities, Create economic and social connections between villages and etc., it seems that this local markets are one of the factors of economic prosperity and social and rural development in Iran. Taleqan county has a significant contribution in the production of honey, apple, walnuts and cherries in the Alborz Province apart from that this county has a great amount of medicinal plants and mountain vegetables. Also Productions of this region are placed in healthy product group due to the presence of water and clean and healthy air and less use of pesticides and chemical fertilizers. Besides that there is no integrated local market in this county and producers do not have a proper condition in the field of the market share from the final price. Therefore, the present thesis intends to examine the feasibility and development of local agricultural market in the Taleqan County. For this aim it was specified market situation by using Marketing Indexes, then for determining feasibility of local market, it was investigated the Willingness of producers to direct marketing and willingness of consumers to buy products directly from the producers and improvement in the producer share was examined under three scenarios furthermore agricultural products market in Taleqan county was examined by using the SWOT approach. Results showed that producer share in cherries is the less and honey and apples are after it and walnut has an appropriate share in current market and with the establishment of direct market producer share is increased. Then logit model was estimated and found that consumers have willingness to purchase for their needs from producer if the average selling price will be decrease equal to 12.4 percent compared to the retail price and producers have willing to sell their products directly to consumers by increasing 7.8 percent compared to sales prices. By determining the prices it found that the market can be formed potentially. SWOT analysis also showed that “SO” is the suitable strategy for market in Taleqan region. This means that the market should pay attention to strengths and abilities for using available opportunities. According this subject that direct market alongside the current market can improve the producer market share, therefore establishment of this market is recommended. Key words: Local markets, SWOT analysis, Taleqan county, direct market, logit model.