مطالعه چالشهای گردشگری اجتماعی در ایران: مطالعه موردی تسهیلات اقامتی - زیارتی مشهد
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81605;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5049 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81605;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5049 رس
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- شهرزاد نوذری
- استاد راهنما
- ملیحه شیانی
- چکیده
- رسالت گردشگری اجتماعی دسترسپذیر نمودن تعطیلات، فراغت و گردشگری برای کلیه اقشار جامعه است که با مفهوم حق، عدالت و برابری فرصتها در هم آمیخته است. گرچه، توجه به حق و عدالت در گردشگری به صورت مستقیم در نظریههای نظریهپردازان مطرح نشده است اما در سالهای اخیر مبحث عدالت اجتماعی و حقوق در گردشگری مرکز توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. پژوهش حاضر با ارائهی توصیفی از وضعیت گردشگری اجتماعی در مجامع ملی و بینالمللی، بینشی مختصر از چالشهای گردشگری اجتماعی در ایران با تاکید بر تسهیلات اقامتی ـ زیارتی ارزان قیمت در کلان شهر مشهد به عنوان یک نمونه از گردشگری اجتماعی فراهم نموده است. از همین رو، بر حسب ضرورت از تلفیق روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. در این راستا چالشهای گردشگری اجتماعی در بخش تسهیلات اقامتی ـ زیارتی در مشهد به پنج مقوله اصلی(مفهومی، ساختاری، اقتصادی، سیاستی [حوزه قوانین و مقررات]، محیطی) و هفده مقوله فرعی تقسیم شده است. در بخش کمی نیز به مطالعهی میزان رضایت گردشگران از تسهیلات اقامتی ارزان قیمت با استفاده از ابزار پرسشنامه پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد هرچند به طور قطع و یقین نمیتوان ادعا داشت در ایران گردشگری اجتماعی به معنای واقعی آن که در اکثر کشورهای اروپایی مطرح شده است، وجود داشته باشد اما بسیاری از سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی بی آنکه بدانند در گردشگری اجتماعی ایران سهم فعالی دارند. همچنین یافتههای کیفی نشان میدهد تسهیلات اقامتی ـ زیارتی ارزان قیمت میتواند تاثیر عمدهای بر رشد گردشگری اجتماعی در ایران و دست یابی به اصلی ترین هدف آن یعنی عدالت و برابری فرصتها در گردشگری داشته باشد. در راستای نتایج بدست آمده اینگونه استنباط میشود، حمایتهای داده شده از سوی نهادها و سازمانها با هدف تسهیل نمودن اقامت ارزان و به صرفه، بر رضایت گردشگران به نحو چشمگیری موثر بوده است.
- Abstract
- The mission of social tourism is to make holiday, leisure and tourism accessible to all segments of society, which is intertwined with the concept of righteousness, justice and equality of opportunities. Although, the devotion to righteousness and justice in tourism has not been directly addressed in the theories of social theorists, the issue of social justice and rights in tourism has been the focus of many countries in recent years. The present study, with a descriptive description of the status of social tourism in national and international agendas, provides a brief insight into the challenges of social tourism in Iran, with an emphasis on low-income lodging facilities in the metropolis of Mashhad as a true example of social tourism. Therefore, a combination of qualitative and quantitative methods has been used in terms of necessity. In this aim, the challenges of social tourism in the area of pilgrimage facilities in Mashhad are divided into five main categories (conceptual, structural, economic, policy [laws and regulations] as well as environmental), and seventeen sub categories. In the quantitative part, the satisfaction of tourists of low-cost lodging facilities was studied using a questionnaire tool. The research findings show that, while it can certainly and definitely not be claimed that there is a true social tourism in in Iran, as it is existed in the majority of European countries, many private and public organizations and companies enjoy inadvertently an active share in social tourism of Iran. Likewise, qualitative findings demonstrate that low-cost pilgrimage facilities can have a major impact on the growth of social tourism in Iran and achieve its main goal- i.e. justice and equality of opportunity in tourism. In line with the findings, it is construed that the support provided by institutions and organizations with a view to facilitating cheap and affordable accommodations has significantly contributed to the satisfaction of tourists.