عنوان پایاننامه
تحلیل راهبردی وضعیت صنعت شیلات استان هرمزگان در جهت توسعه صادرات
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76488;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76488
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مجتبی آریانژاد
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- با توجه به تغییرات شدید محیطی و پیچیده شدن فرایند تصمیمگیری، برنامهریزی سالانه و سنتی دیگر نمیتواند پاسخگوی نیازهای مدیریتی سازمانها باشد. این محیط ناپایدار و درعینحال پیوسته، برخوردی متفاوت را از سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی طلب میکند. بدین ترتیب در سالهای گذشته تعداد زیادی از مؤسسات دولتی فرایند منظمی را جهت برنامهریزی استراتژیک آغاز نمودهاند. سازمانها بهعنوان سیستمهای باز نمیتوانند بدون توجه به عوامل محیطی به حیات خود ادامه دهند. لازمهی حفظ بقا و رشد سازمانی، درک و توجه به محیط و تجزیهوتحلیل آن است. بنابراین سازگاری و انطباق سازمان با محیط، شرط و ضرورت اساسی بقا و رشد آن تلقی میشود. بر همین اساس صاحبنظران مدیریت استراتژیک الگوهایی را برای بررسی و شناخت محیط ارائه دادهاند. هدف تحقیق حاضر تحلیل راهبردی وضعیت صنعت شیلات هرمزگان در جهت توسعه صادرات بود. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است که بر مبنای فرایند مطالعات استراتژیک با رویکرد SWOT انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان و متخصصان صنعت شیلات استان هرمزگان، تعداد 35 نفر تشکیل داد. در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شد و 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود که با استفاده از مصاحبه با اعضای جامعه تحقیق تا حد اشباع نظری برای تعیین، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صورت گرفت. سپس اطلاعات بهدستآمده در جلساتی با اعضای مربوطه بررسی شد و 13 قوت، 16 ضعف، 25 فرصت و 24 تهدید نهایی گردید. همچنین با استفاده از جدول ارزیابی عوامل درونی و بیرونی، موقعیت استراتژیک صنعت شیلات در وضعیت رقابتی شناسایی شد. با توجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (365/2) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (715/2) مشخص شد که موقعیت راهبردی صنعت شیلات استان هرمزگان در ناحیه wo قرار دارد. سپس با توجه به یافتههای تحقیق و بهویژه در نظر گرفتن جایگاه راهبردی و بحث و تبادلنظر در جلسات شورای راهبردی، راهبردهای مطلوب صنعت شیلات تدوین شد. آنگاه با استفاده از تحلیل ماتریس SWOT، تعداد ده استراتژی SO، نه استراتژی WO، هفت استراتژی ST و هشت استراتژی WT جمعاً 34 استراتژی مشخص گردید. سپس استراتژیهای شناساییشده با آزمون فریدمن اولویتبندی شد. نتایج حاصل از این پژوهش عبارتاند از: شناسایی مهمترین نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای محیطی و مسائل راهبردی صنعت شیلات استان هرمزگان. همچنین راهبردهایی برای مدیریت مسائل راهبردی این صنعت پیشنهادشده است. واژگان کلیدی: تحلیل راهبردی، صنعت شیلات، توسعه صادرات، استان هرمزگان
- Abstract
- According to large environmental changes and complexity of decision-making process the traditional and annual planning can’t meet the needs of organizations management. In this unstable environment, public and nonprofit organization must treated differently. Thus, in recent years, many government agencies have begun a regular process for strategic planning. Organizations as open systems can not survive without attention to environmental factors. Organizational survival and growth, Required for Environmental understanding and analysis.Therefore adaptation with the environment is considered essential condition for survival and growth. So Strategic management scholars have been presented patterns to study and understand the environmet. The aim of the present study was A strategic analysis of the fishery industry status, in order to develop export in the province of Hormozgan. The method of the study is descriptive-analytical based on strategic studies process with SWOT approach. The population of the study consisted of the 35 experts and specialists in the fishery industry, in the province of Hormozgan. In this study Judgmental sampling have been used, with the population of 30 people.The data were collected through field method by means of interview with the subjects to the point of theoretical saturation in order to determine, strength, weakness, opportunity, and threat. Then, the obtained information in a meeting with the relevant members has been checked, and thirteen strengths, sixteen weaknesses, twenty-five opportunities, and twenty-four threats were finalized. In addition, the strategic position of the Fishery industry in competitive situation was identified through external and internal factors’ evaluation table. Based upon the internal factors evaluation matrix (2.365) and external factors evaluation matrix (2.715), it was shown that the strategic position of fishery industry in the province of Hormozgan was in wo area. Then, based upon the research results, especially considering the strategic position of federation and discussion at meetings of strategic Committee, proper strategies of fishery industry were developed. Then, ten SO strategies, nine WO strategies, seven ST strategies, and eight WT strategy were determined by analyzing SWOT Matrix. Finally, the strategies were prioritized through Friedman test. The results of this study are: identifying the most important strengths and weaknesses, opportunities and threats and strategic issues of fishery industry in the province of Hormozgan. There also proposed strategies to manage strategic issues in the mentioned industry. Key word: Strategic Analysis، Fishery industry، Export Development، Hormozgan Province.