عنوان پایاننامه
برآورد سرمایه انسانی در استانهای ایران
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1181;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42216
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- معصومه آقاجانی
- استاد راهنما
- منصور خلیلی عراقی
- چکیده
- اقتصاد آموزش و پرورش?به مانند سایر علوم بشری، با مبانی نظری خاص بنیان نهاده شد و چارچوب نظری اساسی آن متکی بر نظریه سرمایه انسانی می باشد. تشخیص میزان سرمایه انسانی که نقش اساسی در رشد جوامع توسعه یافته ایفا کرده است، در روشن ساختن و توضیح چگونگی رشد اقتصادی این جوامع از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تجربه ای برای کشورهای در حال توسعه خواهد بود. سرمایه انسانی در واقع مکمل سرمایه فیزیکی است و موجب می گردد تا از سرمایه های فیزیکی نیز به صورت مناسب تری بهره برداری شود. ????برای برآورد میزان سرمایه انسانی به صورت پولی دوروش وجود دارد: روش گذشته نگر و روش آینده نگر. دراین رساله میزان سرمایه انسانی از روش گذشته نگر ( روش پیشنهادی جادسون) به صورت کمی و از روش میانگین سال های تحصیل به صورت کیفی برآورد شده است که از هر دو روش استان های تهران و یزد و سمنان و مازندران دارای بیشترین سرمایه انسانی بودند و استان سیستان و بلوچستان کمترین سرمایه انسانی را دارا می باشد. از روش میانگین سال های تحصیل، میانگین کل کشور برای افراد 6سال به بالا 813/6 و برای افراد 15سال به بالا 276/7 می باشد. میزان سرمایه انسانی کل کشور برای گروه سنی 6 سال به بالا 1949319747میلیون ریال و برای گروه سنی 15 سال به بالا 1760717577.56میلیون ریال از طریق روش گذشته نگر برآورد شده است. آزمون رابطه بین سرمایه انسانی و میزان تولید ناخالص داخلی نیز اثر متغیر سرمایه انسانی بر تولید ناخالص داخلی را نشان می دهد.
- Abstract
- The economics of education is based on the formulation of economic theories regarding education with its fundamental framework on human capital. Specifying and measuring human capital - which has had basic role in developed societies- is very important for clarifying and explaining their development and would have good experience for developing countries. In fact, human capital is complementary to physical capital will enhance its performance. There are two ways for estimating the human capital: retrospective and prospective methods. In this thesis we have quantitatively measured human capital by retrospective method (offered by Judson), and qualitatively by the average of educational years. In both of them, Tehran, Yazd, Semnan and Mazandaran have the maximum and Sistan & Baluchistan has the minimum of human capital. The average years of schooling for the country for the age group of 6 years and older is 6.813 and for the 15 years and older is 7.276. Total human capital of the country for the first group is estimated 1949319747 million rials and for the second group is 1760717577.56 million rials by the Retrospective method. Evaluating the relationship between human capital and GDP shows the strong effect of this variable on GDP. Key Words: Education, Human capital, Retrospective method, The average of educational years