بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری (مورد مطالعه: شرکت های فعال نفت و گاز شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77777;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1235;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77777;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1235
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا حیدری
- استاد راهنما
- عباس نرگسیان
- چکیده
- شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند بسیار حائز اهمیت است. در شرکتهای نفت و گاز بدلیل لزوم سودآوری و با توجه به افت مداوم قیمت نفت در سالهای اخیر به دلیل بحرانهای جهانی، جهت گیری استراتژیک، آینده گرایی، شناخت رقبا و ریسک پذیری برای این شرکتها ضروری است؛ از سوی دیگر، آینده گرایی، شناخت رقبا و ریسک پذیری؛ نیاز به نوآوری دارد؛ این نوآوری بر عملکرد سازمانی تاثیر گذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری می باشد. روش تحقیق، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات میدانی و بر مبنای بکارگیری پرسشنامه و در دسته تحقیقات کاربردی قرار داشته است؛ جامعه آماری این تحقیق شرکت های فعال نفت و گاز تهران است؛ در این تحقیق از روش تصادفی ساده استفاده شده است؛ جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل استفاده شده است؛ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار جهت گیری استراتژیک بر نوآوری و تاثیر مثبت نوآوری بر عملکرد سازمانی در نتیجه عدم تاثیر مستقیم جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی بوده است. بدین ترتیب جهت گیری استراتژیک از طریق نوآوری بر عملکرد سازمانی اثرگذار است و متغیر نوآوری میانجی کامل بشمار می رود .
- Abstract
- The great country of Iran has plenty of gas and oil resources. Nowadays, this fact that gas and oil are strategic goods and the most important sources of the country's income and funding, is completely clear to everyone. This dependence is to a degree that economy, foreign policy, and even the internal changes are influenced by it. As a result, concentration on the companies which are active in this field is of great importance. In oil and gas companies due to the necessity of profit making and with regard to the frequent decline of the oil price due to the global crisis, strategic orientation, providence, identifying the rivals, and risk taking are necessary. On the other hand, providence, identification of rivals, and risk taking needs innovation. This innovation will affect organizational performance. The present study seeks to study the effect of strategic orientation on organizational performance considering the mediating role of innovation. The research method applied in this study, is descriptive, using field data collection method and according to using questionnaires and it is classified in the applicable research studies. The statistical population in this research is formed by the active gas and oil companies in Tehran in which used the research has used the simple random method. To analyze the data, path analysis and structural equations modeling through using LISREL software have been applied. The results indicate the positive and meaningful effect of strategic orientation on innovation and the positive effect of innovation on organizational performance as a result of the indirect effect of strategic orientation on organizational performance. Therefore, strategic orientation affects the organizational erformance through innovation and the variable of innovation is considered as a complement mediator. Keywords: Strategic orientation, Organizational Performance, Innovation