تأثیر شایستگی های کارآفرینانه زنان بر عملکرد کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات (IT)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 763;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77683;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 763;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77683
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- عارفه حسینی مقدم
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- کارآفرینی فرآیندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ملی و حتی اقتصاد جهانی ایفا می نماید. بنابراین ضرورت ایجاد بستری مناسب جهت حمایت های منطقی از کارآفرینی و کارآفرینان بیش از پیش درکشور احساس می گردد. از طرفی وضعیت زنان در هر جامعه ای نشان دهنده پیشرفت آن جامعه بوده و این واقعیتی است که روز به روز تعداد بیشتری به اهمیت آن واقف می گردند. بنابراین از ده? هفتاد میلادی مسایل مربوط به رقابت همه جانبه زنان در فرآیند برنامه های توسعه ملی به تدریج وارد دستور کار سازمان های توسعه و عمران ملی و بین المللی شده است. از اینرو؛ ضرورت آموزش کارآفرینی در زنان به صورت یک امر بدیهی درآمده است و پیشرفت و توسعه جوامع، سازمان ها و نهادها در گرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش این منابع انسانی است (Arend,2007). طی سال های اخیر نرخ توسعه میزان زنان صاحب کسب و کار در بین کلیه بنگاه ها و کسب و کارها، به حدود 3 برابر رسیده است. اما با اینحال زنان همچنان بلحاظ رشد کسب و کارهایشان تحت فشار می باشند. نتایج پژوهش های صورت گرفته حاکی از آن است، زنان صاحب کسب و کار به شکل معنی داری از لحاظ میزان فروش سالیانه، رشد کارمندان و بازگشت سرمایه دارای نرخ پایین تری می باشند. لذا پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر شایستگی های کارآفرینانه زنان بر نرخ رشد کسب و کار آنان صورت پذیرفته است که به لحاظ هدف ، تحقیق کاربردی و از منظر نحو? جمع آوری داده ها، جزء پژوهشهای پیمایشی و بلحاظ ماهیت داده ها، تحقیق حاضر کمّی می باشد. جامعه آماری این پژوهش از زنان کارآفرین حقیقی و حقوقی فعال در کسب و کارهای رشد یافته در صنعت فناوری اطلاعات ( IT) شهر تهران تشکیل شده است، که تعداد آنها بر اساس اطلاعات ثبت شده در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران رقمی بالغ بر 233 نفر می باشد. با توجه به محدود بودن تعداد جامعه آماری ، کل جامعه آماری مورد پژوهش واقع شده است.نتایج حاصل از تحلیلهای صورتگرفته در این پژوهش نشان داد که میان شایستگیهای کارآفرینانه و رشد کسب و کار زنان بهعنوان سازههای اصلی پژوهش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و شایستگی کارآفرینانه به میزان 65 درصد از رشدکسب و کار زنان را تبیین میکند. این بدین معناست که زنان کارآفرین میتوانند از مزیت ارتباطی و مفهومی، روابط انسانی و مدیریتی شایستگیهای کارآفرینانه استفاده کرده و با ارتقای شایستگیها در خود میزان رشد کسب و کار خود را افزایش دهند.
- Abstract
- Entrepreneurship is a process that plays a crucial role in the continued growth and development of national and even global economy plays. Therefore, creating an appropriate atmosphere for reasonable support of entrepreneurship and entrepreneurs in the country will be felt more than ever. The status of women in any society indicates the progress of the community and the fact that every day more people are aware of its importance. So the decade of the seventies women's all-round competition issues in the process of national development plans to gradually enter the agenda of national and international development organizations. Hence, the need for entrepreneurship education among women has become a trivial matter and the development of communities, organizations and institutions depends on the improvement of knowledge, skills, behavior and insight into the human resources (Arend, 2007). In recent years the rate of development of women business owners across all firms and businesses, reached about three times. Yet women continue to be under pressure because of growing businesses. The results of the research show that women business owners in the form of significant annual sales growth of employees and return on investment rates are lower. is. people. 65% of women's entrepreneurial business Rshdksb explains. This means that women entrepreneurs can take advantage of and conceptual communication, human relations and managerial and entrepreneurial competencies to enhance their competencies in business to increase their growth rate.