عنوان پایاننامه
باز طراحی شبکه انبارها در زنجیره تامین روبه جلو و تبدیل همزمان آن به زنجیره تامین حلقه بسته
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع - مهندسی لجستیک و زنجیره تامین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3290;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75801
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- فرهاد یوسفی مقدم پیشکناری
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک
- چکیده
- در این پژوهش یک مسئله بازطراحی شبکه انبارها برای زنجیره تامین روبهجلو و اضافه کردن لجستیک معکوس به این شبکه حل شده است. جریان روبهجلو شامل یک تامینکننده است که یک نوع کالای جدید را به مجموعهای از انبارها منتقل کرده و این کالاها از طریق انبارها به خرده فروشان انتقال مییابند. کالاهای بازگشتی از طریق خرده فروشان به انبارها و از آنجا به منظور انجام عملیات بازتولید به کارخانه تولیدکننده ارسال خواهند شد. انباها و مراکز جمعآوری در این پژوهش دارای محدودیت ظرفیت بوده بنابراین حجم کالاهای موجود در یک انبار یا مرکز جمعآوری بایستی کوچکتر مساوی از ظرفیت آن انبار یا مرکز جمعآوری پس از انجام عملیات بازطراحی باشد. مدل علاوهبر تصمیمات مربوط به بازطراحی و تخصیص بایستی در رابطه با احداث یکسری تسهیلات دوجهته نیز تصمیمگیری کند که هدف از در نظر گرفتن چنین تسهیلاتی، صرفهجویی در هزینههای احداث شبکه میباشد. در این پایان نامه در ابتدا یک مدل ریاضی به منظور تبدیل شبکه روبهجلو به یک زنجیره حلقه بسته ارائه شده و پس از آن با اضافه کردن سیستم موجودی به مدل، آن را بهبود بخشیده و در انتها نیز هزینههای مربوط به از دست رفتن ارزش کالاهای بازگشتی رابه مدل اضافه کرده و مدل ارائه شده است. با توجه به اینکه مدل ارائه شده یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی است، در این پژوهش نشان داده شده که میتوان مدل را به فرم یک مسئله برنامهریزی مخروطی درجه دو نوشته و با استفاده از نرمافزار گمز سالور سیپلکس مسئله را به صورت کارا و در زمان معقول حل کرد. نتایج بدست آمده حاصل از حل مدل برای یک مطالعه موردی ارائه شده است که نشاندهنده کارایی مدل ارائه شده میباشد. با توجه به نتایج بدست آمده حاصل از حل مدل در نظرگرفتن هزینههای موجودی و ترم هزینهای مربوط به از دست رفتن ارزش کالاهای بازگشتی موجب احداث انبارهایی با اندازه بزرگتر اما با تعداد کمتر میشود، که دلیل آن استفاده از خاصیت تجمیع ریسک و کاهش هزینههای مربوط به نگهداری ذخیره اطمینان میباشد. همچنین کاهش تعداد انبارهای فعال در طول شبکه موجب کمتر مطعل شدن کالاهای بازگشتی در مراکز جمعآوری و در نتیجه کاهش از بین رفتن ارزش کالاهای بازگشتی خواهد شد. از طرفی با توجه به در نظر گرفتن مراکز هیبریدی در مدلهای ارائه شده، در اکثر موارد مدل به منظور کاهش هزینههای احداث از مزیت احداث انبارهای هیبریدی استفاده نموده است. واژههای کلیدی: لجستیک معکوس ، بازطراحی شبکه زنجیره تامین ، زنجیره تامین حلقه بسته ، طراحی شبکه ، برنامهریزی مختلط عدد صحیح مخروطی درجه دوم
- Abstract
- In this research, a problem of redesigning warehouse network of a forward supply chain and adding reverse logistics to this network is solved. Forward flow involves a supplier which transports a new kind of product to a set of warehouses and these products are transported to retailers by warehouses. Returned products are transported to collection centers by the retailers and from there it is transferred to manufacturing factory for remanufacturing operation. Warehouses and collecting centers in this study have limited capacity therefore volume of available stock in a warehouse or collecting center should be less that the capacity of them after redesign operations have been done. In addition to decisions regarding redesigning and allocation our model should also determine building some bi-directional facilities in which the goal is to save network costs. In this thesis at first a mathematical model is presented to transform the forward network to a closed-loop one. After that the model is improved by adding an (Q,r) inventory system. In the end the value of returned products is added to the model by the name of RCINVRVL. Given that the proposed model is a mixed-integer non-linear programming, in this research it is proved that the model can be reformulated as a second degree conical programming. The model is solved efficiently and reasonable time by the Cplex solver of the gams software. In the end obtained results from the model is implemented on a case study which indicates the efficiency of the proposed model. Due to the obtained results by solving RCINVRVL model, considering inventory costs and costs for losing value of returned products causes construction of bigger but fewer warehouses. The reason behind this is using risk pooling and decrease in costs of holding safety stock. Also reducing the number of active warehouses in the network causes the process of collecting returned products to be less delayed which results the value of returned products to be decreased. On the other hand according to consideration of hybrid facilities in the proposed models, in most cases model establishes them to reduce construction costs. Keywords: Reverse logistics, Supply chain network redesign, Closed-loop supply chain, Network design, Hybrid facilities, Conic quadratic mixed-integer programming