شناسایی تأثیر بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه در شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در تهران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 813;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81640;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 813;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81640
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مرتضی هندیجانی فرد
- استاد راهنما
- امیر اخلاصی
- چکیده
- در فضای رقابتی حاکم بین شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت، این شرکتها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتها، باید منشأ نوآوری و کارآفرینی سازمانی باشند. شرکتهایی که میخواهند در کارآفرینی سازمانی موفق باشند، ابتدا باید گرایش کارآفرینانه را توسعه دهند. گرایش کارآفرینانه، مجموعهای از رفتارهای متمایز، اما مرتبط به هم میباشد که جنبههایی از نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و استقلالطلبی را داراست. همچنین، جهت بهبود عملکرد شرکتها، پژوهشها در خدمات، از دیرباز نیاز مدیران به تمرکز داخلی بر کارکنان، همچون تمرکز خارجی بر مشتریان را تشخیص دادهاند. این تمرکز داخلی، همان مفهوم بازارگرایی داخلی است. از این رو، پایاننامه حاضر به بررسی این مسئله پرداخته که آیا در شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت در تهران، میتوان از طریق بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر گذاشت. بدین منظور، از روش تحقیق کمّی استفاده شد و پرسشنامه 5 گزینهای طیف لیکرت بین 322 نفر از کارکنان و مدیران شرکتهای مذکور که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همچون آزمون همبستگی اسپیرمن و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین بازارگرایی داخلی و گرایش کارآفرینانه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین وجود همبستگی مثبت و معنادار بین بازارگرایی داخلی با هر 5 بعد گرایش کارآفرینانه (نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و استقلالطلبی) مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، نتایج تحقیق نشان داد که بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که بازارگرایی داخلی بر نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و استقلالطلبی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد.
- Abstract
- In competitive environment prevailing in internet service providers (ISP), these companies should be origins of innovation and corporate entrepreneurship (CE) to cope with environmental threats and use opportunities. Companies that intend to be successful in CE, should first develop entrepreneurial orientation (EO). An EO is a set of distinct but related behaviors that have the qualities of innovativeness, proactiveness, competitive aggressiveness, risk taking, and autonomy. In addition, to improve performance of companies, research in services has long recognized the need for managers to focus internally on employees as well as externally on customers. Internal focus is the domain of internal market orientation (IMO). Therefore, this thesis investigates whether IMO has effects on EO in ISPs. For this purpose, a quantitative research method is used and 322 questionnaires with 5 point likert scale are distributed between managers and staff of Tehran ISPs chosen by simple random sampling. To analyze data, statistical tests such as Spearman correlation analysis and structural equation modeling are used. The results show that there is a significant and positive correlation between IMO and EO. The results also show that there is a significant positive correlation between IMO and each dimension of EO (innovativeness, risk taking, proactiveness, competitive aggressiveness, and autonomy). The findings also show that IMO has a positive and significant effect on EO. Finally, the results show that IMO has a positive effect on each dimension of EO.