عنوان پایاننامه
نقد و بررسی کتاب جدیدالتالیف ریاضی چهارم ابتدایی بر اساس دیدگاه واقع گرایی سازه گرایانه
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76929;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76929;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2517
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا باطنی
- استاد راهنما
- نرگس سادات سجادیه
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی مبانی فلسفی کتاب نونگاشت ریاضی چهارم ابتدایی براساس دیدگاه واقع گرایی سازه گرایانه است. این پژوهش در پی پاسخ گویی به دو پرسش اصلی است. در پرسش اول بنا بوده است که به مبنای معرفت شناسی کتاب نونگاشت ریاضی چهارم ابتدایی دست یابیم و در پرسش دوم، می خواهیم بدانیم کتاب ریاضی نونگاشت پایه چهارم ابتدایی تا چه میزان با اصول تدوین محتوای درس ریاضی براساس دیدگاه واقع گرا سازه گرایانه هماهنگ است؟ در این راستا روش تحلیل فرارونده را برای پاسخ به سؤال اول و روش های تحلیل محتوای کیفی و تحلیل تطبیقی برای پاسخ به پرسش دوم به کار گرفته شده اند. در مورد تعیین پیش فرض های فلسفی کتاب نونگاشت ریاضی پایه چهارم ابتدایی، تحلیل یافته های به دست آمده نشان داد که دیدگاه سازه گرایی به طور قابل ملاحظه ای در این کتاب غالب است. در عین حال با توجه به حضور بخش های واقع گرایانه، ترکیبی و مبهم در کتاب، می توان گفت از منظر فلسفی، نوعی عدم انسجام پیش فرض ها در کتاب دیده می شود. در پرسش دوم، هفت اصل در مقام اصول تدوین محتوای درس ریاضی براساس دیدگاه واقع گرایی سازه گرایانه در نظر گرفته شد. این اصول عبارت اند از: «ایجاد بینش نسبت به ریشه داشتن ریاضی در واقعیت»، «تبیین ارتباط مفاهیم ریاضی با یکدیگر»، «اصل پرورش خلاقیت در جهت شکل گیری سازه های جدید»، «تبیین کاربرد ریاضی در علوم دیگر و زندگی فراگیران»، «روشن¬کردن معیارهای استدلال¬ورزی مناسب و صحیح در ریاضی»، «اشاره به زمینه های اجتماعی در شکل دهی به مفاهیم ریاضی»، « تناظر زبان ریاضی با زبان گفتاری و نوشتاری یادگیرنده». جمع بندی یافته های منتج از بررسی محتوای کتاب نشان می دهد کتاب به اصول« پرورش خلاقیت در جهت شکل گیری سازه های جدید» و« تناظر زبان ریاضی با زبان گفتاری و نوشتاری یادگیرنده» خیلی خوب پرداخته است. همچنین به اصول« تبیین ارتباط مفاهیم ریاضی با یکدیگر» و« تبیین کاربرد ریاضی در علوم دیگر و زندگی فراگیران» در حد قابل قبول پرداخته شده است. از سوی دیگر، به اصول« ایجاد بینش نسبت به ریشه داشتن ریاضی در واقعیت» و « روشن¬کردن معیارهای استدلال¬ورزی مناسب و صحیح در ریاضی» در محتوای کتاب درسی کمتر پرداخته شده است. در نهایت می توان گفت اصل« اشاره به زمینه های اجتماعی در شکل دهی به مفاهیم ریاضی» تقریباً مورد غفلت قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهند در کتاب هم به اصول مبتنی بر سازه گرایی پرداخته شده و هم اصول واقع گرایانه مد نظر قرار گرفته است، با این حال تمایل بیشتر به اصول سازه گرایانه دیده می شود. واژگان کلیدی: پیش فرض های فلسفی، واقع گرا سازه گرایانه، ریاضی چهارم ابتدایی، اصول تدوین محتوا
- Abstract
- Abstract Main purpose of this research is criticizing and examining philosophical foundations of the new fourth-grade math book according to Constructive Realism. This research is to answer two main questions. So the first question is concentrated on epistemological foundations of the new fourth-grade math book and in the second question, we want to know that to what extent this book realizes the principles of mathematics content derived from Constructive Realism? We used transcendental analysis to answer the first question and comparative analysis has been employed to answer the second one. Our findings revealed that the dominate view in this book was Constructivism. Many sections of this book have been written upon this view. Also we could find other epistemological views like realism in this book. It can be said from a philosophical perspective that this book suffers a lack of philosophical coherency. In the second question we considered seven principles as principles of math content development based on Constructive Realism. Some of them are: "Providing insight into the origin of mathematical reality","explaining mathematical concepts with each other", “explanation of mathematical application in other sciences and students life" and "referring to the social context in shaping mathematical concepts". Our findings revealed these results: this book paid attention to "creativity development in the formation of new structures "and "correspondence mathematical language with spoken and written language learner" very well. Moreover, "the explaining mathematical concepts with each other" and "explaining mathematical applications in other sciences and students life" were mentioned in acceptable level. On the other hand, the principles like "providing insight into the mathematical rooted in reality" and "Offering proper standards in mathematical reasoning" were not mentioned in the book. Finally we can say that the principles like "referring to the social context in shaping mathematical concepts" is almost neglected. Our findings showed that in this book Constructive principles were mentioned more than Realistic ones. Keywords: Philosophical presuppositions, Constructive Realism, Fourth grade math, Content design principles.