عنوان پایان‌نامه

طراحی محصول تعاملی پوشیدنی برای کودکان کم شنوا



    دانشجو در تاریخ ۰۸ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی محصول تعاملی پوشیدنی برای کودکان کم شنوا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11253;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74860;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11253;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74860
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۵

    وجود اختلال در روند رشد کودکان ناشنوا و کم شنوا، نه تنها بازخورد منفی اطرافیان و هم‌سالان آنها را در پی خواهد داشت، بلکه این طردشدگی تاثیر غیرقابل جبرانی بر دوره بزرگسالی این افراد خواهد داشت که زندگی عادی آنها را مختل خواهد کرد. استفاده از تکنولوژی‌های به روز برای کم کردن این فاصله، با توجه به قابلیت‌هایی که این غول قرن 21، به کاربران خود بخشیده است، یک راه حل موثر به حساب می‌آید. در نتیجه، هدف از این پایان نامه، استفاده از تکنولوژی های پوشیدنی برای ارتقای کیفیت ارتباطات این کودکان با اعضای خانواده و در نهایت اعضای جامعه، می باشد. در این پروژه مورد شاهدی انجام شده، تعداد 16 دانش آموز پسر کم شنوا در پایه های اول تا سوم ابتدایی، به شیوه نمونه برداری هدفمند، به عنوان گروه مخاطب، انتخاب شدند. بعد از انجام مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی ویژگی های ارتباطی و اجتماعی کودکان ناشنوا، مرحله آنالیز بازار آغاز گشت در ادامه، به منظور شناخت دقیقتر کاربران، مرحله مشاهدات مستقیم انجام گشت و برای پی بردن به اختلالات موجود در این دانش آموزان، از پرسش نامه "چک لیست رفتاری کودکان" استفاده شد. سپس، بر اساس تحلیل های انجام شده بر روی داده های به دست آمده، و با توجه به تکنیک های به کار رفته در رویکرد طراحی تعاملی کودکان، نقشه وضعیت ترسیم شد و ویژگی‌ها و معیارهای طراحی انتخاب گشت و مرحله ایده پردازی با حضور 3 پسر کم شنوا و 3 دختر کم شنوا آغاز شد. در انتها، با استفاده از آنالیز AHP، ایده نهایی از میان سه ایده برتر، انتخاب شده و پروتوتایپ یک به یک آن، ساخته شد. تحقیقات و طراحی های انجام شده در این پایان نامه، نشان می دهد، تکنولوژی های پوشیدنی برای کودکان ناشنوا، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، مانند همراه همیشگی بودن، ایجاد تعلق خاطر در کاربر و سهولت بخشیدن برقراری ارتباط با والدین، نقش به سزایی در رشد سطح مهارت های ارتباطی کودکان کم شنوا با دنیای اطرافشان و هم‌سالان سالم خود ایفا می‌کند و باعث می‌شود که با افزایش اعتماد به نفس در این کودکان، به آنها کمک کند تا جایگاه محکم تری در بین اعضای جامعه به دست آورند.
    Abstract
    Abstract Being deaf has numerous negative effects on a child’s life. When a deaf child reaches to his adultness, he will face many behavioral disorders which force him to live an isolated life. However, having access to the wearable devices, and such technologies, can bring many advantages to a disabled person life. Therefore, improving the social life of deaf children is the main goal of this project. 16 deaf students were selected as the case study group. After studying basic sources and comparing deaf children social abilities, the analysis phase begun. Direct observation, expert interview, bazaar analysis and questionnaire were done with the aim of tracking user life experience. During the whole process, interaction design methodology was followed with all the details. In the ideation part, sketching and prototyping with deaf children as design partners, were done. Then based on AHP analysis, 3 ideas were selected and their models were built. At the final step, user interview and evaluation were done and the final prototype was made. This project shows that, using wearable devices brings about numerous positive effects in a deaf child life, especially in the relationship between he and his parents. Wearing such a device improves selfconfidence and broadens the circle of a child’s friends to help him to achieve a better position in the society. Key words: Designing for Children, Hearing impaired, Wearable Devices, Wearable Technologies, Social Skills.