عنوان پایاننامه
طریقت عرفانی زهد در مکتب تائوئیزم و تصوف
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-ادیان و عرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002537;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77167;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002537;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77167
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- حسین امیدی
- استاد راهنما
- قربان علمی
- چکیده
- این تحقیق با استفاده از منابع دست اول و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه زهد و طریقت عرفانی در بین تائوئیست های اولیه و صوفیان نخستین اسلامی می پردازد. شباهت های زیادی به ویژه در حوزه زهد، اخلاص، اتحاد با حق، نفی دنیا، مبارزه با نفس و تأثیر پذیری از مکاتب هندو میان دو مکتب وجود دارد؛ که باعث یکسان دانستن جایگاه زهد و طریقت در دو مکتب می شود؛ اما بر اساس یافته های موجود زهد و طریقت صوفی به معنای زهد و طریقت تائوئیستی نیست زیرا هدف غایی زهد در بین تائویست های اولیه به مانند یانگ جو، رهایی از دنیای شرور و رنج های دنیوی است که هدف آن سالم نگه داشتن جسم مادی است امّا متصوفه اسلامی مانند فضیل و حمدون، نه تنها زندگی را منشأ شر نمی دانند بلکه آن را وسیله ای برای رسیدن به قرب حق دانسته اند. گرچه با ظهورلائوتسه، تائویست ها دارای اهداف با ارزشی از زهد، مانند زهد متعارف، اخلاص، طریقت و اتحاد با حق شدند اما این جنبه از زهد آن ها نیز، فاقد عشق به ذات حق بود. درک این نکته همان وجه تمایز اساسی و برتری زهد صوفیانه بر زهد تائویستی است.
- Abstract
- This scholarship with the use of firsthand and library sources with the wey of descriptive and analitical is going to study the station of monasticism and path between primitive Taoists and primitive Islamic sufism.There is much similarities between two school as monasticism purity, unity with god, world denial, struggle with one,s self and affection of hindu schools that cause the conception of monasticism and path seems identical. But according to this scholarship sufism monasticism and path is not the same as Taoism. Because the ultimate goal of primitive taoism the same as Yang chus is freedom of world dwells and keeping healthy of its body but Islamic sufists the same as Fozail and Hamdoon believe that the life is not the basis of adversity but also is an instrument of god.although with the appearance of Laotze Taoism qualified valuabla things the same as moderate monasticism, purity, path and union with god but also this aspect has lack of love to god essence. Understanding of this point is distinction of Sufism and Taoism. Key words: Taoism, Sufism.monasticism in Taoism, monasticism in Sufism, Yang chus, Fozail