بررسی نقش بانک گردشگری در توسعه صنعت گردشگری ایران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76875;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4903;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76875;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4903
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- میتراسادات دانشور
- استاد راهنما
- غلامرضا غفاری
- چکیده
- در چند دهه گذشته، صنعت رو به رشد گردشگری به عنوان ابزاری برای کمک به توسعه، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. این صنعت در کشور ایران که از نظر جاذبههای فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای مزیتهای بسیاری است، همچنان فضای بسیاری برای رشد دارد و به ویژه پس از تغییرات سیاسی و بهبود روابط با سایر کشورها، در حال تجربه رشد چشمگیری است. اگرچه دولت در رشد گردشگری تاثیر بسزایی دارد، همکاری بخش خصوصی به ویژه در حوزه سرمایهگذاری بسیار موثر است. بانک گردشگری، به عنوان یک نهاد اقتصادی از بخش خصوصی، علاوه بر انجام امور معمول در حوزه بانکداری، بخش گردشگری را به عنوان حوزه مورد تمرکز خود جهت سرمایهگذاری و نیز توسعه این بخش انتخاب نموده است و طی چند سالی که از تأسیس این بانک میگذرد، اقداماتی در راستای رسیدن به این هدف صورت گرفته است. در این تحقیق، با استفاده از استراتژی موردپژوهی و به کار بردن تکنیکهایی چون مطالعه و بررسی اسناد و انجام مصاحبه، کلیه فعالیتهای مرتبط بانک گردشگری با حوزه گردشگری شامل عملکرد، اقدامات، برنامههای آتی، بودجهبندی و سرمایهگذاریها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، مشارکت این نهاد اقتصادی در صنعت گردشگری و پوشش بخشهای مختلف این صنعت ارزیابی شد. نتایج بررسیها نشان داد که بانک گردشگری هم بخش تقاضا و هم بخش عرضه را در صنعت گردشگری تحت پوشش قرار داده است؛ اگرچه در بخش عرضه و در قسمت محیط ساخته شده (زیرساختها) و قسمت عملیاتی (جاذبهها) حضور نداشته است. به علاوه اقدامات مختلف بانک در رفع موانع اقتصادی، مدیریتی، سازمانی و آموزشی، تبلیغاتی و امکانات و خدمات موثر بوده است؛ اما در رفع موانع اجتماعی و فرهنگی نقشی نداشته است.
- Abstract
- In the past few decades, tourism industry was considered as a tool for development in many countries around the world. This industry has many advantages in Iran because of historical, natural and cultural destinations of this country and specially after political changes and the improvement of relationships between Iran and west countries, it can be developed even faster. Although the government plays an essential role in tourism, the cooperation of private sector is critical specifically for the investment. Tourism Bank as an economic representative of private sector, has a special attention to this industry, beside its common duties and during these years after the establishment of the bank, it had some schedules to help the development of tourism. In this study, all of the bank’s activities including its performance, proceedings, future plans, budget and investments in tourism section were examined by case study strategy. Interview and studying documents are some of the techniques which were used in this research. In addition to bank’s activities, the role of the bank in tourism industry and the areas it covers were examined. The results show that Tourism Bank covers both supply and demand section of tourism; however, its role in the parts like infrastructure and attractions in supply section is insignificant. Moreover, bank’s activities were effective for barriers in economic, management, organizational and educational, advertisement and facilities fields, but there is a lack of performance for social and cultural obstacles.