عنوان پایاننامه
رابطه تبلیغات تلویزیونی با شیوه زندگی طبقه متوسط در مزار شریف افغانستان بر اساس نظریه طبقه مرفه نورستین وبلین
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76088;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4900;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76088;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4900
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سید نبی سجادی
- استاد راهنما
- مهری بهار
- چکیده
- چکیده این پایان تحت عنوان رابطه تبلیغات تلویزیونی با شیوه زندگی طبقه متوسط در شهر مزار بر اساس نظریه طبقه مرفه تورشتین وبلن، به مطالعه رابطه تبلیغات تلویزیونی با رفتار مصرفی در بخش پوشاک و اسباب منزل این طبقه در مزار شریف پرداخته است. این تحقیق در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا تبلیغات تلویزیونی با مصرف تظاهری (نمایشی) طبقه متوسط رابطه ای دارد یا خیر؟ در حال حاضر در شهر مزار شریف رسانه های مختلف نظیر روز نامه، مجله، رادیو، تلویزیون و سینما در حال فعالیت هستند و درکنار رسانه های یاد شده، انترنت استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان بستر تعامل افراد جامعه ممکن ساخته است. از این جهت ایجاد کنش ارتباطی به واسطه این رسانه ها و تأثیر محتوا و پیام های آنها بر جامعه اینکه مردم چقدر در شیوه زندگی شان از رسانه الگو می گیرند و متأثر می شوند، مرا واداشت تا این موضوع را مبنای برای پایان نامه کارشناسی ارشد ام انتخاب نمایم. باتوجه به ماهیت مسأله که این پایان نامه به آن می پردازد، از روش تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر روش تحقیق کیفی اووه فلیک استفاده شده است. در مرحله اول داده های گرد آوری شده که شامل 5 آگهی بازرگانی و 22 مصاحبه از شهروندان شهر مزار شریف می باشد، تحلیل شده است. در مرحله دوم به تفسیر داده های مورد مطالعه پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین تبلیغات تلویزیونی و مصرف تظاهری این طبقه در شهر مزار رابطه وجود و محتوای تبلیغات حاوی الگوی مصرف تظاهری است و مردم با الگوی گرفتن از این تبلیغات در بخش پوشاک و اسباب منزل، دست به مصرف نمایشی یا تظاهری می زنند. کلید واژه ها: تبلیغات تلویزیونی، مصرف تظاهری، طبقه تن آسا، تحلیل محتوا
- Abstract
- Abstract This thesis, titled The Relation between TV Advertisements and the Lifestyle of the Middle-Class in Mazar City Based on the Thorstein Veblen's Theory of The Leisure Class, studies the relation between TV advertisements and this class's consuming behavior in clothing and home furniture section in Mazar city. This study seeks to examine whether TV advertisements have any correlation with the middle class's conspicuous consumption. Currently, different media such as newspapers, magazines, TV, and cinema are active in Mazar Sharif, and in addition to the aforementioned media, internet has made the use of social networks a communication context for the people of the society. Therefore, the creation of communication action by these media and the influence of their content and messages on the society and how media influences the people's lifestyle made me choose this topic as the foundation of my MA thesis. Given the nature of the problem studied in this thesis, the qualitative content analysis method based on Uwe Flick's qualitative research method is used. In the first step, the collected data, which include 5 advertisements, and 22 interviews from the citizens of Mazar Sharif, are analyzed. In the second stage, the data under study are interpreted. The results of the study show that there is a significant correlation between TV advertisements and this class's conspicuous consumption in Mazar; the content of the advertisements contains examples of conspicuous consumption, so the people show conspicuous consumption behavior in clothing and furniture section by being inspired by these advertisements. Keywords: TV advertisements, conspicuous consumption, leisure class, content analysis