عنوان پایاننامه
مطالعه تاثیر مسوولیت اجتماعی شرکت ها بر رضایت مصرف کنندگان در صنعت خودرو سازی (مورد مطالعه شرکت های سایپا و ایران خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 733;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81086;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 733;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81086
- تاریخ دفاع
- ۰۲ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- امیر صفرزاده
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- مسؤولیت اجتماعی، عامل اساسی بقای هر سازمان است. با توجه به ارتباط سازمانها با جامعه و صرف نظر از اندازه یا بخش سازمانها، مسؤولیت اجتماعی امروزه به موضوع اجتناب ناپذیری تبدیل شده که نقش مؤثری در ارتباط با مشتری و رفتار مصرف کننده ایفا میکند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر مسؤولیتپذیری اجتماعی شرکتها و ابعاد آن (عملکرد محیطی، توسعه جوامع، فعالیتهای کاری، قیمت پرداختی، کیفیت دریافتی) بر رضایت مصرف کنندگان محصولات شرکت های صنعتی خودروساز ایران خودرو و سایپا میباشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این تحقیق از منظر هدف کاربردی میباشد، زیرا نتایج آن در شرکتهای خودرو¬ساز اثرگذار بوده است. در این پژوهش، جامعه مورد مطالعه ما مصرف کنندگان اتومبیل های دو شرکت خودرو ساز بوده که از میان آنها بر مبنای فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت350 پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت. روش نمونهگیری پژوهش هدفمند (قضاوتی) و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. نتایج پژوهش نشان داد که مسؤولیت اجتماعی شرکتها بر رضایت مصرف کنندگان تاثیر مثبت و معناداری داشته است. بنابراین پیشنهاد میشود که این دو شرکت مسؤولیت اجتماعی را که یکی از قابلیت های مهم بازاریابی می باشد به عنوان یک قابلیت مهم بازاریابی در نظر بگیرند و در تدوین استراتژی شرکت، نیازهای مشتریان را مدنظر قرار دهند و به صورت منظم رضایت مشتریان را ارزیابی نمایند.
- Abstract
- Social responsibility is the key factor of survival of any organization. Today, considering the relationship between organizations with the society, irrespective of size or divisions of organizations, social responsibility can be unavoidable factor playing an effective role in customer relationship and consumers’ behaviors. The aim of this research is to investigate the effect of corporate social responsibility and its dimensions (environmental performance, development of societies, business activities, prices paid, qualities received) on satisfaction of consumers of the products of Iran Khodro and Saipa industrial companies. In this regard the descriptive method was performed through survey method. From objective point of view, this research was applied since the results of the research could affect the car manufacturing companies. The statistical population of the research consisted of the consumers of two car manufacturing companies. Based on Cochran formula, 348 consumers have been selected as samples and the provided questionnaires delivered to more than the above numbered consumer. Finally, 350 correct questionnaires were collected and have been analysed. The results obtained by this research showed that corporate social responsibility has positive meaningful effect on consumers’ satisfaction. So, it is recommended that the social responsibility should be considered as an important capability of marketing and the needs of the customers and to evaluate their satisfaction should be considered as the strategy of the companies regularly. Keywords: Customer relations, Customer satisfaction, Environmental performance, Price paid, Quality received, Social responsibility