عنوان پایان‌نامه

تاثیر نوآوری سازمانی و قابلیت های نوآوری بر عملکرد شرکت های قطعه سازی خودرو



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر نوآوری سازمانی و قابلیت های نوآوری بر عملکرد شرکت های قطعه سازی خودرو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76946;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76946
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    منوچهر انصاری

    از آنجا که اغلب سازمان ها روی تولیدات و محصولات خود تمرکز دارند، نوآوری در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به تغییر ذائقه مشتریان، تحولات و پیشرفت رقبا و تغییرات محیط بازار، ارائه محصول نوآورانه اهمیت شایانی دارد. همچنین وجود چارچوبی به عنوان عامل تعیین کننده در انتخاب ایده های توسعه محصول نوآورانه، امری حیاتی و مهم به نظر می رسد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین نوآوری سازمانی و قابلیت های نوآوری فنی و تجزیه و تحلیل تأثیر آن بر عملکرد شرکت با استفاده از چاچوب تئوریکی مبتنی بر منبع می پردازد. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت های قطعه ساز خودرو می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 218 نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. لیکن به دلیل احتمال عدم بازگشت برخی از پرسشنامه ها تعداد 248 پرسشنامه توزیع شد که نهایتا تعداد 221 پرسشنامه قابل استفاده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه استاندارد بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده و با راهنمایی های اساتید و کارشناسان و مدیران ایران خودرو سوالات پرسشنامه تصحیح شد و پرسشنامه نهایی تدوین شد. برای بررسی پایایی ابزار تحقیق نیز از آزمون آلفا کرنباخ استفاده گردید که نتایج آزمون نشان داد همه سازه ها دارای پایایی مناسبی می باشند. نتایج تحلیل داده¬ها با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر (الگویابی معادلات ساختاری) لیزرل نشان داد که برازش کلی مدل رضایت بخش بوده؛ که این اعتبار کافی مدل را نشان می¬دهد. دو فرضیه از شش فرضیه مورد تأیید قرار نگرفت. نتایج پژوهش تأثیر نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری فرآیند و عملکرد شرکت را تأیید کرد.
    Abstract
    Since most of organizations focus on their products, innovation is very important in this field. Providing innovative product is very important considering customer tastes change, developments and advances of competitors and changes in the market environment. There is also a context as a decisive factor seems crucial to choose innovative product development ideas. This study assesses the relationship between organizational innovation and technological innovation capabilities, and analyzes their effect on firm performance using a resource-based view theoretical framework.. The results of the data analysis using the technique of path analysis (Structural equation modeling) of LISREL showed that the overall fitness of the model was satisfactory; that shows the insufficient credit of the model. Two of the six hypotheses were not confirmed. The results confirmed the impact of organizational innovation on process innovation capability and performance of the company.