عنوان پایان‌نامه

بررسی و تبیین رابطه بین قابلیت های فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و تبیین رابطه بین قابلیت های فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76828;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76828
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۵

    دنیای امروز از پیچیدگی فزاینده، تغییر و تحول دائمی و شتابان، روند روبه رشد تکنولوژی و رقابت فشرده در صنایع و سازمان های مختلف برخوردار است. چالش های رقابتی جدید متقاضی آن است که شرکت ها محیط رقابتی خود را درک کنند. مدیریت کیفیت جامع یک فلسفه مدیریتی است که شرکت‌ها را به تمرکز روی انبوهی از عملیات سازمانی هدایت می کند و به یک درک گسترده تر از محتوای رقابتی کسب‌و‌کار رهنمون می‌سازد. حال این سوال مطرح می‌شودکه چه چیزی سازمان‌هایی راکه موفق می‌شوندراازآنهایی که موفق نمی‌شوندمتمایزمی‌کند؟ پژوهش های مختلفی به بررسی این موضوع پرداخته اند و از فناوری اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین عاملی که در این موفقیت نقش دارند، یاد می کنند. مطالعات بسیاری نیز نشان داده است که؛ تنها سازمان هایی می توانند در این محیط های رقابتی فعالیت کنند که توانایی تقویت عملکردهایی با ابعاد و ساختارهای چند بعدی و پیچیده، در مقوله های کیفیت را داشته باشند. از این رو، این پژوهش به بررسی رابطه بین قابلیت های فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع می‌پردازد. داده‌های این تحقیق از میانکارکنان واحدهای فناوری اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران می‌باشد که به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل فرضیات با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گردید. برازش کلی مدل نیز با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد که نتایج نشان دهنده برازش مطلوب مدل کلی پژوهش می باشد. بر اساس یافته های پژوهش ارتباط قابلیت فناوری اطلاعات با رهبری، تمرکز بر مشتری، تجزیه و تحلیل اطلاعات، آموزش، مدیریت کارکنان، مدیریت فرآیند، مدیریت تأمین کنندگان و بهبود مستمر به تایید رسید.
    Abstract
    Today's world is consist of increasing complexity, constant and rapid change, the development of technology and intense competition in the industry and its various organizations. New competitive challenges demand that companies understand their competitive environment. TQM is a management philosophy that led companies to focus on a host of organizational operations and will lead to a broader understanding of the business competitive content. Now the questionn which mentioned is: what does distinguish organizations that are successful from those failed? Several studies have addressed this issue and remember information technology as one of the most important factors that play a role in this success. Also Many studies have shown that only organizations able to work in this competitive environment, which have the ability to strengthen the functions and structures with dimensions of multidimensional and complex, in terms of quality. Hence, this study examines the relationship between capabilities of information technology and total quality management. The data for this study by IT departments staffed Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism in Tehran those are total of 132 samples were collected by questionnaire. To test and fitness investigating lisrel software was used. The results indicated that the overall fit of the model was quite satisfactory, which proves the validity of the model. Hypotheses results indicate capabilities of information technology has significant relation with leadership, Customer focus, Information & analysis, Training, Human resources management, Process management, Suppliers management and continuous improvement. Keywords: capabilities of information technology, total quality management, Lisrel.