عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر رجحان استراتژی تمایز یا رهبری هزینه بر پایداری عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78705;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78705;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002593;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002593
- تاریخ دفاع
- ۱۲ آبان ۱۳۹۵
- دانشجو
- اعظم ذوالفقاری
- استاد راهنما
- محمد کاشانی پور
- چکیده
- گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و نیاز به برتر بودن در بین رقبا باعث تغییر هدف در بسیاری از شرکتها شده است. در گذشته مدیران به دنبال استراتژهایی بودند که باعث بهبود عملکرد آنها شود. اما تحقیقات اخیر در مدیریت استراتژیک نشان میدهد که مدیران به دنبال بررسی ویژگیهایی از منابع و فرایندهای شرکتها هستند که باعث شود مشتریان محصولات و خدمات آنها را برای همیشه انتخاب کنند، یا به عبارت دیگر باعث ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار شود. مزیت رقابتیای که باعث ایجاد یک عملکرد پایدار شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین موقعیت استراتژیک شرکت و پایداری عملکرد آن میباشد. همچنین استراتژی تمایز با نوسانات زیاد در درآمد و ریسک بازار همراه است. برای آزمون روابط مذکور از اطلاعات 784 سال-شرکت شامل 112 شرکت در دوره زمانی 1387 تا 1393 مورداستفاده قرارگرفته است. بهمنظور اندازهگیری استراتژیها از تحلیل عاملی اکتشافی استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، با استفاده از رگرسیون خطی چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که انتخاب هر دو استراتژی تمایز و رهبری بها تاثیر تاثیر مثبتی روی عملکرد شرکتها دارند. با این وجود استراتژی تمایز به شرکت اجازه میدهد عملکرد فعلی خود را در آینده نیز حفظ کند. استراتژی تمایز با ریسک سیستماتیک و پراکندگی عملکرد بیشتری همراه است.
- Abstract
- Passing of time, technological development and need for superiority between competitors are the main reasons of changing the goals in many companies. In the past, the managers were looking for strategies that could improve their performance. Recent works in strategic management examines the of resources and processes of firms that create competitive advantages that enable sustainable performance and makes customers choose their products and services or in other words enable sustainable competitives advantages. The purpose of this research is to investigate the relationship between the strategic positioning of firms and the sustainability of firm performance. To test the proposed relationship, we used th51e data consisting 487 firm-year observations includes 551 firms for the period in Tehran Stock Exchange. To evaluate the strategies, the exploratory factor analysis is utilized. To enalyze and hypothesize the test, the multivariate linear regression and Pearson correlatin coefficient employed. The results indicate that both cost leadership and differentiation strategies have a positive impact on contemporaneous performance. However, the differentiation strategy allows a firm to sustain its current performance in the future to a greater extent than a cost leadership strategy. The differentiation strategy, though, is also associated with greater systematic risk and more unstable performance. Keywords Sustainability, Differentiation, Firm performance, Strategic positioning, Cost leadership, risk.