بررسی تاثیر تبلیغات خلاق در عملکرد کسب و کارهای(کوچک و متوسط) کارآفرین حوزه صنایع غذایی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002598;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78708;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002598;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78708
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سلیمه السادات خسروی
- استاد راهنما
- آصف کریمی, نادر سید امیری
- چکیده
- امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی در پیشرفت اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر عهده دارند. بهبود عملکرد این کسب و کارها یکی از مسائل مهم پیش روی جوامع می باشد. لازمه موفقیت یک کسب و کار کوچک و متوسط ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان است که نتیجه آن دستیابی به مشتریانی وفادار است و در واقع این دانش بازاریابی است که آن ها را قادر به جلب رضایت مشتریان می سازد. یکی از ملموس ترین و گران ترین اجزای فعالیت های بازاریابی تبلیغات است. تبلیغات قله یخ بیرون مانده از فرایند بازاریابی است. یکی از فاکتورهای اصلی در تدوین راهبردهای تبلیغاتی مربوط به ایده های خلاقانه و خلاقیت در تبلیغات است. لذا این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تبلیغات خلاق بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه صنعت سوهان استان قم با عامل میانجی تصویر برند» انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق مشتریان محصول سوهان استان قم می باشند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد و در مجموع 386 پرسشنامه تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که تبلیغات خلاق بر تصویر برند تاثیر مثبت معنادار دارد و نیز تصویر برند بر عملکرد کسب و کار ( رضایت مشتری و وفاداری مشتری) تاثیر مثبت معنادار دارد. از نتایج دیگر این تحقیق این است که «نگرش به تبلیغات» در این استان در سطح نامطلوبی قرار دارد. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاداتی ارائه گردید.
- Abstract
- Today, small and medium- sized enterprises have significant share in the economic development of both developed and developing countries. Improvement of this enterprises performance is one of the important issues in communities. The success of a small and medium-sized enterprise needs to create a long-term relationship with customers that the result of it is achievement to loyal customers and in factit is marketing knowledge that they will be able to attract customers’satisfaction. One of the more touchable and expensive components of marketing activities is advertising. advertising is the top of ice in out of marketing process. One of the major factors in the compilation of advertising strategies is related to creatively ideas and creativity in advertising . So, this research has done aimed to “examine the impact of creative advertising on the performance of small and medium - sized businesses in the sohan industry of Qom province with mediator factor of brand image. The statistic society of research is customers of Food Industries Qom province. Random sampling method has been simple. The means of data accumulation is the questionnaire and in total 386questionnaires completed. Structural equations used in order to data analysis. Results acquire ofPath analysisshowed that the creative advertising has positive influence on the brand image and brand image has a meaningful positive influence on the performance of business (satisfaction and loyalty of customer).the approach to advertising in this province became in an unenviable level and it was other result of this research. Finally, someproposalspresented withregarding to the results of the research. Keywords: creative advertising, business performance, small and medium-sized enterprise (SME), the brand image of customer satisfaction, loyalty of customer