طراحی کفش هوشمند با رویکرد کاهش مصرف گرایی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77352;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77352
- تاریخ دفاع
- ۲۲ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا سادات مکتبی
- استاد راهنما
- نسرین مقدم, علیرضا اژدری
- چکیده
- به منظور درک رویکرد کاهش مصرفگرایی و استفاده از آن در طراحی، شناسایی رفتار مصرفی و نوع و ماهیت این فعالیت ضروریست. رفتار مصرفی پایینترین حد فعالیت انسانی و هم رده با زحمت می باشد. چرا که تبدیل به رفتاری بی ثمر و تکرارشونده شده است. از طرفی عادت خرید و ایجاد جایگزین برای کالایی که نیاز به جایگزین ندارد موجب می شود که کالاها بیش از آنکه کهنه و از کار افتاده شوند کنار گذاشته شوند. در این پروژه با شناسای عوامل کنار گذاشتنِ یک کالا یعنی فرهنگ مصرفگرایی و مستهلک شدن کالا، تمرکز اصلی بر بحث کهنگی گذاشته شد. چرا که کالای کهنه کالایست که عملکرد خود را از دست نداده، اما به خاطرِ تغییرات ظاهریِ نا مطلوب، کنار گذاشته میشود. از طرفی دیگر کهنگی میتواند نشانهی ارزش و تجربهی مصرف باشد. با هدف استفاده از پروسهی مصرف(کهنگی) به عنوان یک امتیاز مثبت در طراحی، در فاز شناساییِ روشِ 4D ،مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی صورت گرفت. مطالعات کتابخانهای در دو بخش بیان مفاهیم و بررسی نمونههای موجود تکمیل شد. و بعد از اخذ نگاهی مشخص نسبت به مقولهی زمان، کهنگی، مصرفگرایی، طراحی، هوشمندی به مثابه ی ایجاد عاطفه و احساس در محصول، به واسطه ی طراحی احساسگرا و طراحی تجربه گرا معرفی گشت.این بررسیها شامل الزامات، ساختار، انتظارات، رابطهی کفش و کاهش مصرفگرایی و بررسی نمونههای مختلفِ موجود است. در تحقیقات میدانی از ابزارهای گوناگونی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد: مشاهده و ثبت انواع فرسایش در ?? مدل کفش، نظرسنجی و شناخت فرم مطلوب برای هر دو جنسیت، بررسی رفتار و نوع تعاملِ کاربران اینستاگرام با کفشهایشان در قالب رفتارشناسی سیار، استفاده از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای سنجش نوع نگاه مخاطبین خاص در قالب پویشگر فرهنگی، شناسایی چارچوب و موارد ضروری در طراحی کفش و شناخت تاثیر کهنگی کفش بر رفتار مصرف کننده از طریق مصاحبه، بررسی ارزش زمانی هر رنگ در دو پرسشنامه. اطلاعات بدست آمده از فاز شناسایی، منجر به بیان راه حل و نقد وضعیت موجود شدند. در فاز دوم متد 4D، راه حل هایی برای مسئلهی مصرفگرایی با توجه به عمر مصرف و کهنگی به شیوهی طراحی دستی منسجم و مورد ارزیابی واقع شدند. در فاز سوم، یعنی توسعهی طرح، ایدههای برتر مورد پردازش واقع شدند و با توجه به شرایط، الزامات و محدودیتهای موجود ایدهای به عنوان نتیجهی این پروژه در فاز آخر روش طراحی و فصل چهارم دفترچه معرفی شد.
- Abstract
- To understand consumerism reduction approach and utilize it in the design process, it is needed to know what consuming is. Consuming is a repeated and short-lived activity. For this reason, consuming is at the same level with the lowest form of human activity, labor. On the other hand, consuming and buying a new product instead of using an old one is caused by obsolescence. In this project, by defining the reasons of product absolutism, decay and consumerism, the concentration of the research is on decay and oldness. It is disputable that an obsolescent object has changes in the appearance and not functions. And those changes are account for being consumed and experiences of consuming product. So In this project it is believed that oldness and obsolescence are experience of consumption. The method of design is 4D, first D, Define part, is included literature reviews and researches. The literature review has two part: First part is about the elemental and basic concepts such as time, obsolescence, consumerism, design, and intelligence as defining emotions and feeling for smart object. The second part includes shoes and its position in fashion, economy, ergonomy, consumerism, design ext, etc. in research and fieldwork different tools and methods have been used. Such as observation, interview, cultural props, anthropology, etc. At second D, Design, the ideas were declared in sketches and etudes. At third D, Develop, The elected ideas were developed and combined to one final idea. And in last D, Delivere, the research was finished and the prototype was made. Keywords: Shoes design, time, consumerism, obsolescence, modularity, color