مقایسه خودکنترلی کودکان با نقص توجه ،بیش فعالی و کودکان عادی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64756
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- فاطمه قاسمی
- استاد راهنما
- سیدسعید پورنقاش تهرانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابدار در دستیابی مراجعان، به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های عمومی شهر قزوین، انجام شده است که از نوع پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که پس از تعیین حجم نمونه، در میان 196 نفر از اعضای کتابخانه ها، توزیع شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از روشهای آمار توصیفی استفاده شده است. 7/62 درصد از جامعه آماری، موافق بوده اند که کتابداران در ایفای نقش خود در جلب رضایت کاربران، در موارد مد نظر مراجعان موفق بوده اند که از این میان،2/73 درصد را زنان و4/25 درصد را مردان تشکیل داده اند. اما در ارزیابی مواردی که مستقیما به دستیابی آنان به منابع اطلاعاتی مربوط می شود، 65 درصد، اعلام رضایت کرده اند. 3/39 درصد، معتقدند با برآورده شدن نیازهای مطالعاتی کاربران، علاقه آنان نیز به کتابخوانی تغییر می کند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد، بیش از 57 درصد پاسخگویان معتقدند، کتابداران مهارتهای حرفه ای و ارتباطی لازم را ندارند. هرچه میزان تحصیلات افراد بالاتر می رود، میزان رضایت آنان از نقش کتابدار کتابخانه عمومی، پایین می آید. اطلاعات بدست آمده نشان داد که با غنی تر شدن مجموعه کتابخانه، رضایت کاربران جلب خواهد شد. پیشنهاد منبع اطلاعاتی مناسب، و برخورد خوب کتابداران در رده های بعدی جلب رضایت کاربران بوده است. در پایان، پیشنهاداتی جهت افزایش رضایت کاربران، ارائه شده است. کلید واژه ها: کتابدار، مراجعان، منابع اطلاعاتی، کتابخانه های عمومی.
- Abstract
- This study has been carried out to survey librarian's role in client's access to information resources in public libraries of Qazvin. The tool for collecting data is questionnaire, which was distributed between members of libraries, after determining the mass of sample. Methods of descriptive statistics have been used in analyzing data. 62.7 percent of sampling population agreed that librarians have been successful in performing their role for satisfying users, who were searching for special cases. 37.2 percent of this population was women and 25.4 percent, men. But in an assessment, related to direct access to information resources, 65 percent were pleased. 39.3 percent believed that convincing the information needs of users, changes their inclination to reading books. Also, findings of survey cleared that more than 57 percent of respondents believe that librarians are not technically and communicably skilful. The more the person's education, the less their satisfaction from the role of librarian in public library will be. Obtained information shows that enriching library collection causes to satisfy the users. Advising proper information resources, librarian's open and mild treatment for users' satisfaction has been placed in next series. At end, to increase users' satisfaction, recommendations have been given. Keywords: librarian, client, information resource, public library