عنوان پایان‌نامه

نیاز سنجی آموزشی مربیان پیش دبستانی شهرستان پاوه و ارائه برنامه بهبود



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیاز سنجی آموزشی مربیان پیش دبستانی شهرستان پاوه و ارائه برنامه بهبود" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74133;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2450;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74133;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2450
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    دانشجو
    شیدا صالح
    استاد راهنما
    میترا عزتی

    چکیده هدف پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی مربیان دوره پیش دبستانی شهرپاوه و ارائه ویژگی های برنامه آموزشی می باشد.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.جامعه آماری این تحقیق شامل170نفراز مربیان پیش دبستانی شهرپاوه بودندکه به منظور شناسایی نیازهای آنان کلیه این افراد در تحقیق شرکت داده شدند.برای-گردآوری داده¬ها ،از پرسشنامه محقق ساخته ¬استفاده شده است.روایی¬صوری و محتوای پرسشنامه توسط صاحبنظران و اساتید متخصص تأیید و پایایی پرسشنامه مذکور دارای آلفای کرونباخ مناسبی( 852/0?) بوده است و نشان می¬دهد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است.برای تحلیل داده¬ها نیز در این پژوهش با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون¬های استنباطی آزمونt تک نمونه¬ای(تعیین وضعیت هر یک از مؤلفه¬ها) و آزمون کلموگراف – اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن داده¬هاو آزمون فریدمن برای تعیین اولویت¬بندی نیاز ها مورداستفاده قرار گرفته است. در این پژوهش داده¬های جمع¬آوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم¬افزار اس پی اس اس 20مورد تحلیل قرار گرفته است.نتایج نشان می دهد1- ازلحاظ توصیفی در حوزه دانش شناخت،زیر مؤلفه های(آشنایی با روشهای تدریس وآموزش،دانش شناخت در زبان انگلیسی،دانش شناخت در روانشناسی رشد،دانش شناخت در بهداشت فردی،دانش شناخت در یاددهی ویادگیری)ودرحوزه روانی-حرکتی، زیرمؤلفه های(ارزیابی، تدریس، برقراری ارتباطات اجتماعی، مدیریت کلاس) با توجه به سطح معنا¬داری بدست آمده این تفاوت برای ابعاد دانش شناخت و روانی-حرکتی معنادار می-باشد اما درحوزه عاطفی معنادار نبوده است2- وضعیّت توانمندی های مربیان پیش دبستانی شهرپاوه درحوزه دانش شناخت بالاتر ازمیانگین نظری می باشدودر سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد(229/3).3- سطح توانمندی مربیان در حوزه دانش شناخت بالاتر از میانگین نظری وسطح مطلوبی قرار دارد(655/4).4- وضعیّت توانمندی درحوزه روانی حرکتی بالاتر ازمیانگین نظری ودر سطح مطلوب بوده است(86/3).5- مربیان پیش دبستانی شهرپاوه به ترتیب اولویت به نیاز های آموزشی در حوزه روانی-حرکتی با رتبه(22/1)، در حوزه دانش شناخت با رتبه(78/1) و در حوزه عاطفی با رتبه (00/3)، نیاز دارند. همچنین با توجه به اینکه یکی از اهداف تحقیق ارائه دوره های آموزشی مورد نیازمربیان پیش دبستانی شهرپاوه می¬باشد لذا برای تهیه این دوره ها با توجه به نیازهای موجودمربیان پیش دبستانی شهر پاوه و طبق نظر صاحبنظران رشته آموزش پیش دبستانی که در این زمینه تألیف و تحقیق داشتند و همچنین در اختیار داشتن منابع علمی لازم در زمینه آموزش پیش دبستانی دوره های متناسب با نیازهای آموزشی مربیان پیش دبستانی تهیه گردید. کلید واژه ها: نیازسنجی آموزشی، مربیان پیش از دبستان، شهرپاوه
    Abstract
    Abstract The aim of this study is identifying the educational needs of Paveh county preschools teachers and providing required training courses. The procedure of study is practical in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collecting. The statistical population of this study consisted of 170 preschool teachers of Paveh county and in order to identify their needs all of these people take place in this survey. For data collection, a researcher made questionnaire was used. Questionnaire content validity and reliability confirmed by experts and professors and Cronbach's alpha (? 0. 852) has indicated that the questionnaire is reliable. The data in this study was analyzed using descriptive statistics and inferential tests one sample t test (to determine the status of each component) and Kolomograve -Smirnov test for normality of data and Friedman test to determine the priority of needs. In this study, data collected through questionnaires is analyzed using SPSS 20 software. The results show that: (1) the descriptive terms of cognition, the subcomponents (teaching and learning methods, English language skills, knowledge of growth psychology, individual health knowledge, knowledge of teaching and learning) and in terms of psychomotor components, subcomponents of (assessment skills, teaching skills, communication skills, class management skills) according to the obtained meaningful level this significant difference for the knowledge and skills is meaningful, but for the attitude is not meaningful. (2) The cognitive abilities status of school teachers in Paveh County is higher than average and in relatively desirable level (3.229). (3) The ability of teachers in the field of cognitive is higher than theoretical mean and is desirable level (4.655). (4) Ability level in the field of psychomotor was desirable and higher than average (3.86). (5) Paveh county school teachers are in need for training needs in order of priority: skill component ranking (1.22), field of cognitive ranking (1.78) and the emotional area ranking (3.00). For another purpose of this study about providing educational courses properties for preschool teachers of Paveh County, appropriate courses were provide according to researchers who published materials about preschool education and by using scientific references. These courses were suitable for their educational needs. Keywords: Identifying the educational needs, preschool teachers, Paveh County