عنوان پایان‌نامه

تبیین جامعه شناختی هژمونی بازار بر گرایش به تحصیل جوانان (مطالعه موردی:شهر بانه و دهستان شوی)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین جامعه شناختی هژمونی بازار بر گرایش به تحصیل جوانان (مطالعه موردی:شهر بانه و دهستان شوی)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5040 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81358;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5040 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81358
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    هیوا احمدی
    استاد راهنما
    سید احمد فیروزآبادی

    در طول یک دهه گذشته، تجارت و بازار مرزی بانه به حدی رونق داشته، که می‌توان تاریخ آن جامعه را به ماقبل و مابعد آن تقسیم کرد. تغییرات اقتصادی در این مناطق پیامدهای مختلفی در حوزه‌های گوناگون داشته است. اما آنچه هدف اصلی این تحقیق است؛ معنا کاوی دیدگاه و تجربه مردم شهرستان بانه و دهستان شوی در خصوص بازار و پیامدهای آن در حوزه آموزش و ارزش‌های جوانان است. سازوکار بازار و تجارت مرزی بر آموزش و ارزش‌های جوانان با سوالات شرایطی، راهبردی و پیامدی مورد مداقه قرار گرفته شده است. روش مورد استفاده بسته به ماهیت اهداف و سوالات و همچنین ادراک معانی و تفسیر تجربه افراد کیفی می‌باشد. از انواع راهبُرد این پارادایم، نظریه زمینه‌ای برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است. به اقتضای روش تحقیق، افراد مورد مصاحبه با نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌ برفی انتخاب شده‌اند. بسته به نوع گروه‌ها از انواع مختلف مصاحبه فردی و گروهی استفاده بعمل آمده است. افراد مورد هدف این تحقیق را سه گروه بازاریان (13 نفر)، فرهنگیان (14 نفر) و محصلان (8 فوکوس گروپ و 7 نفر) تشکیل داده‌اند. یافته‌های به دست آمده به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی در سه مدل زمینه‌ای متناسب با هر گروه، ارائه و مورد تفسیر قرار گرفته شده است‌. در گروه بازاریان تعداد 96 مفهوم و 14 مقوله (تحصیل غایتی به اشتغال، حاکمیت روابط بر استخدام، رونق اقتصادی و بهبود زندگی مردم، فرادستی شدن، فاعلان فایده‌گرا، قدرت پول، همسالان تأثیرگذار، کالایی شدن مدرک، دل‌زدگی از تحصیل، فشار‌های اجتماعی، راحت‌طلبی، تأثیرگذاری خانواده، نگرش منفی بر تحصیلات و خودانگارگی)، در گرو فرهنگیان تعداد 82 مفهوم و 11 مقوله (فقر تاریخی، محدودیت‌های زیست محیطی و صنعتی، زیرساخت‌های فرهنگی- آموزشی، ارزش زدایی از تحصیلات عالی، برنامه آموزشی-فرهنگی، کسب منزلت مادی، کم‌رنگ شدن اقتدار فرهنگی، دانش‌آموزان؛ عاملان اقتصادی، ذهنیت پولی و بازاری، افت کیفی تحصیل و ترک تحصیل) و در گروه محصلان 77 مفهوم و 12 مقوله (کنشگری اقتصادی، سرمایه فرهنگی خانواده، مردانه بودن بازار، سیاست‌های غلط آموزشی، نارسائی‌های آموزش‌وپرورش در سطح محلی، کنش‌های ذهنی ترک تحصیل، افت تحصیلی، دگردیسی ذهنی دانش‌آموزان، نگاه محاسبگرانه به دو شغلِ بودن معلم، تائید هویت پولی، ناکارآمدی آموزش عالی و نوکیسگی و زوال ارزش‌های فرهنگی) صورت بندی شده است. برای رسیدن به تفسیری منسجم، یک مدل تلفیقی و دارای سطح انتزاع بالاتر تنظیم گردید. بدین معنا که 37 مقوله نهایی گروه‌های مذکور مجدداً ترکیب شدند. مدل نهایی در قالب 10 مفهوم؛ «فقر تاریخی، ناکارآمدی آموزش عالی، انگاره‌ ذهنی دیگران مهم، پول، معنادارترین عینیت، ضعف فرهنگی-آموزشی در سطح محلی، منفی انگاری بازار، محصلان، کنشگران اقتصادی، سودجوی عقلانی اقتصادی، بی‌ارزشی تحصیلات، رنگ‌باختگی اعتبار فرهنگی» صورت‌بندی شده است. ده مقوله ذکر شده در مدل زمینه‌ای پدیده پول محوری و محاسبه‌گری در هم تنیده و به صورت مقولات شرایطی، راهبردی و پیامدی تنظیم شده‌اند.
    Abstract
    Within a decade, Business boom of Baneh's border trade has expanded so much that can divide the history of this society to before and after it. Economic changes in these areas have had different consequences in different aspects. But what is the main purpose of this research is the understanding of the views and experiences of the people of Baneh and the rural districts about the market and its implications in the field of education and youth values. The mechanism of market and border trade on youth education and values had studied with conditional, strategic and consequential questions. The method used in this study depending on the nature of the goals and questions as well as the perception of the meanings and the interpretation of the experience of the people, is qualitative. From the types of this paradigm strategy, the ground theory is used for data analysis. According to the research methodology, the interviewed individuals were selected by targeted sampling and snowball. Depending on the types of groups, different kinds of individual interviews and groupings have been used. The aimed individuals were groups of marketers (13 people), teachers (14 people) and students (8 focus groups and 7 people). The findings are presented and interpreted as open, axial, and selective coding in three models of the field appropriate to each group. In the marketers group, 96 concepts and 14 categories (education as an end to employment, relation`s governing in employment, Business boom and improve of people's lives, becoming elite, utilitarian agents, money`s power, peer influence, commodification of educational degree, distraction from school, social pressures, indolence, the influence of families, negative attitude to education, and Solipsism), In the group of teachers, there are 82 concepts and 11 categories (historical poverty, environmental and industrial constraints, cultural-educational infrastructure, devaluation of higher education, educational-cultural program, acquisition of material status, diminished cultural authority, students, economic agents, mentality of Money and market, The drop in the quality of education and dropout) and in the group of students, there are 77 concepts and 12 categories (Economic Activism, the cultural capital of the family, Masculinity of the market, the wrong policies of the education, shortcomings of education at the local level, the mentally actions of drop out of school, academic failure , Mental transformation of students, utilitarianism look into having another job for teacher's, confirmation of monetary identity, the inefficiency of higher education and innovation and the decline of cultural values. To achieve a coherent interpretation, a compilation model with a higher abstraction level was set up. This means that a total of 37 final categories of the groups were re-combined. The final model in the form of 10 the concept of 'poverty history, the inefficiency of higher education, the notion of mental important self-others, money, the most meaningful objectivity, shortage of education culture at the local level, negative mind of market, students, economic actors, rational utilitarianism of economic, worthlessness of education, fading out of culture credentials" has been formulated. The ten categories cited in the ground-based model of the pivotal monetary and utilitarianism phenomenon are set in the form of conditional, strategic and consequential categories. Keywords: Market, Border Trade, Money, Utilitarianism, Education, Dropout, Baneh.